Expert: Googles stängning dåligt för Stadia

Gustav Sjöholm/TT

Publicerad 2021-02-03

Google lägger ned sin spelutvecklingsstudio. Det är dåliga nyheter för bolagets strömningstjänst Stadia, anser analytikern Mio Kato.

– Det är tydligt att Stadia har haft det besvärligt sedan den släpptes, säger han.

Med buller och bång lanserade Google Stadia i november 2019. I stället för att kräva en kraftig pc eller konsol kunde vem som helst strömma de senaste spelen via i princip vilken skärm som helst, så länge det finns en snabb och stabil internetuppkoppling.

För att stödja satsningen startade Google upp sin egna spelstudio, som skulle leverera unika spel till Stadia. Man rekryterade industriveteranen Jade Raymond, tidigare i ledande roller vid Ubisoft och Electronic Arts.

Nu meddelar Google att man lägger ned spelstudion, och att Raymond slutar.

Ser flera problem

Analytikern Mio Kato, som har grundat Lightstream Reserach och skriver för börsplattformen Smartkarma, konstaterar att Stadia haft problem sedan starten.

– Den främsta anledningen till optimism för Stadia är Googles stöd, med sin storlek och sin finansiella tyngd. Men Google har en historia av att satsa på projekt som man sedan lägger ned, säger han till TT.

Han ser också en del andra problem som gör att spelbranschen är svår att ge sig in i. Ett är att man tvingas att samarbeta med stora spelutvecklare som ska förse plattformen med material, vilket kan göra det svårt för Google att tjäna pengar enligt en prenumerationsmodell. Ett annat är att tekniken är utmanande, där stora mängder data snabbt ska föras över. Så kallad lagg – fördröjningar i spel – kan också förstöra upplevelsen i många titlar.

– Jag tror inte vi är där än, det är för tidigt, säger Kato om tekniken.

Stadia fick också en skakig lansering, där utlovade funktioner inte fanns med vid släpp, något som dämpade entusiasmen.

– Jag tror att spelkunder kan vara lite oförlåtande, de är ofta känslosamma och passionerade, säger Kato.

Inte helt uträknad

Att Google lägger ned den egna spelutvecklingen ser Mio Kato som ytterligare ett illavarslande tecken, i en bransch där innehåll är allt.

– Om du inte har varumärken som lockar till en plattform, så kan den ha svårt att lyckas även om den är teknisk överlägsen, säger han.

Samtidigt räknar han inte helt ut Stadia. Google uppger att man söker andra partners för att leverera spel.

"Vi tror att det här är den bästa vägen för att bygga Stadia till en långsiktig hållbar affärsmodell som hjälper branschen att växa", uppger Googles vice ordförande och Stadiachefen Phil Harrison.

Flera jättar strömmar

Nyligen lanserades storspelet "Cyberpunk 2077" på Stadia, som av vissa anses fungera bättre på plattformen än på äldre generationens konsoler Playstation 4 och Xbox One.

– Det är ett bevis på att tekniken fungerar, men det är inte tillräckligt, säger Mio Kato, som tvärtom misstänker att det faktum att Stadia inte fick mer uppmärksamhet i samband med släppet kan ha varit en anledning till att man nu "drar ut kontakten" på den egna spelutvecklingen.

Han gissar att Stadia långsamt kommer att tyna bort som konsolutmanare. Samtidigt har molnspelande i sig så pass mycket potential att det lär växa. Microsoft, Sony och Nintendo har egna lösningar, och Amazon ligger i startgroparna med sin Luna.

– Det är en industri där det krävs mycket kunnande. Du kan inte bara kasta in en massa pengar och tro att du ska lyckas, säger Mio Kato.