Hoppa till innehållAftonbladet

Dagens namn: Ludvig, Love

Ökad vinst för SAS med färre passagerare

Uppdaterad 2011-03-11 | Publicerad 2002-08-07

Glädejskutt på börsen efter miljardvinst andra kvartalet

SAS vinst förbättrades rejält under andra kvartalet.

Koncernledningen vädrar morgonluft och dagens besked fick aktien att ta ett rejält kliv på börsen.

Samtidigt fortsätter koncernen dock att förlora passagerare.

SAS redovisade på onsdagen en vinst före skatt på 1 039 miljoner kronor för det andra kvartalet. Förbättringen är avsevärd mot fjolårsvinsten på 180 miljoner kronor – dessutom ökade kvartalsomsättningen med hela 29 procent.

- Det är ett kvartal som var betydligt bättre än väntat. Men vi har en lång väg att vandra, sa SAS koncernchef Jörgen Lindegaard vid dagens presskonferens.

Omsättningen ökar till stor del tack vare inköpen av Braathens och Spanair, en annan viktig förklaring till resultatet är att många olönsamma rutter lagts ned.

Tufft åtgärdsprogram

Koncernledningen är nöjd med det tuffa åtgärdsprogram som satts in. Jörgen Lindegaard säger att halvårsresultatet fortfarande inte är tillfredsställande, men att det första kvartalets dåliga siffror varit väntade för ledningen.

Nu spår SAS att man vid årskiftet kan få ett positivt resultat före skatt. Och marknaden tog emot beskedet positivt.

Aktien steg omedelbart och strax före klockan fyra såldes aktien för 69.50 kronor vilket är en uppgång med 12,1 procent mot tisdagens stängningskurs

SAS fortsätter dock att tappa passagerare, även om julisiffrorna visar en viss bromsaning. Hela koncernen – som nu inkluderar nyligen köpta Braathens och Spanair – tappade 8,9 procent av passagerarna mot föregående år. En utveckling som även drabbat själva flygbolaget SAS.

”Tvingats neka passagerare”

- Det är ett utslag av besparingsåtgärderna. Man tvingats dra ned på antalet resor till den nivå att man har tvingats neka passagerare resor, säger flygexperten Bo Sehlberg till aftonbladet.se.

Han är ansvarig utgivare för Flygrevyn och väl insatt i flygindustrin. Bo Sehlberg säger att passagerarna dock kommer att återvända.

- Men affärsresenärerna kommer inte tillbaka framför skynket. Det är en trend över hela världen och det är svårt för högkostnadsbolag som SAS, säger han.

Bättre fyllda plan

Samtidigt som affärresenärerna har börjat köpa ekonomibiljetter kan SAS dock glädja sig åt att den så kallade yielden, vilket är genomsnittsintäkten per passagerarkilometer, ökat med mellan 3 och 5 procent. Dessutom har man lyckats höja den så kallade kabinfaktorn, andelen sålda flygstolar, med 2,5 procentenheter till 71,7 procent.

Genom att minska antal flygningar har man alltså lyckats fylla planen bättre och koncernen har nu täckning på fler än sju av tio stolar.

- Det är lätt att höja passagerarantalet. Det är bara att ge ut gratis biljetter så borde planen fyllas. Att yielden förbättrats är ett mer verkligt tecken på att man lyckats, säger Bo Sehlberg.

Och SAS är själva stolta över passagerarutvecklingen.

- Detta har skapat goda bidrag till det andra kvartalet, säger Gunnar Reitan, avgående finansdirektör vid SAS.

SAS är inte ensam om att bättre lyckas fylla planen. Flera konkurrenter har också börjat anpassa sig till flygbranschens nya verklighet och bolagen hoppas att detta ska vara ett första tecken på att de kraftåtgärder som tagits är på väg att bära frukt.

För enbart SAS Airlines minskade passagerartrafiken med 5,8 procent i juli. Företagets kabinfaktor ökade dock med 1,8 procent till rekordnivån 74 procent.

Mattias Lundell

Följ ämnen i artikeln