Hoppa till innehållAftonbladet

Dagens namn: Mikael, Mikaela

MTG stiger efter halvårsrapport

Uppdaterad 2011-03-08 | Publicerad 2001-08-06

Ökad försäljning av abonnemang för digital-tv

Annonskonjunkturen fått grepp om MTG som tappar i försäljning.

Men försäljningen av digital-tv-abonnemang fortsätter att öka. Sammantaget klarar MTG förväntningarna och kursen stiger.

Huvudägaren Jan Stenbeck hall all anledning att se nöjd ut. På måndagseftermiddagen hade MTG-aktien stigit med cirka 5 procent jämfört med fredagens stängningskurs.

Efter ett starkt första kvartal backar reklamintäkterna för TV3, ZTV med flera med nästan fem procent andra kvartalet. Men det är bättre än konkurrenterna som tappar mer.

Enligt rapporten tar alltså TV3, trots försäljningsminskning, marknadsandelar i både Sverige och Danmark.

Antalet nya premiumkunder i digital-tv blev 67 000, vilket var i linje med höga förväntningar. Första kvartalet sålde MTG 59 000 premiumabonnemang.

Jalla Jalla en kassako

Förlusterna för Finanstidningen ökade. Publishing, där Finanstidningen är lejonparten, omsatte 104 miljoner kronor och gjorde en förlust på 31 miljoner kronor. Första halvåret förra året var förlusten 24 miljoner kronor.

MTG hoppas dock att annonssamarbetet med Svenska Dagbladet ska ge bättre resultat. Ökade kostnader förklaras med stora marknadsföringsinsatser för att öka upplagan.

MTG:s TV-produktion går bra. Omsättningen blev 324 miljoner kronor, plus 37 procent. Resultatet blev 37 miljoner kronor. Dokusåporans exportframgångar ligger bakom de bra siffrorna.

Även filmen ”Jalla! Jalla!”, som distribueras av MTG:s Sonet, bidrog till resultatet.

Minus 47 miljoner kronor på nätet

Nya medier fortsätter att kosta pengar. Omsättningen blev 43 miljoner kronor och resultatet minus 47 miljoner kronor på halvåret.

MTG lovar dock att de interaktiva tjänsterna i digital-tv-plattformen så småningom ska öka genomsnittsintäkten per digital-TV-abonnent.

Radio omsatte 68 miljoner kronor på halvåret. Resultatet blev åtta Mkr, nästan en halvering jämfört med första halva 2000. Liksom inom TV, tar MTG:s radiostationer marknadsandelar i en minskande marknad.

TV-shop och logistikföretaget E Commerce Logistics omsatte 400 miljoner kronor och visade en förlust på en miljon.

Textningsföretaget SDI Media fortsätter att växa. Bolaget omsatte 179 miljoner kronor och gjorde en vinst på 14 miljoner kronor.

Mats Paulsen/Ekonomi24

Följ ämnen i artikeln