Hoppa till innehållAftonbladet

Dagens namn: Frans, Frank

Ny storförlust för SonyEricsson

Uppdaterad 2011-03-08 | Publicerad 2003-07-15

Nu sänker bolaget vinstprognosen för 2003

STOCKHOLM

Det blev fortsatt storförlust för mobiltelefontillverkaren Sony Ericsson under andra kvartalet.

Men försäljningen ökar och sannolikt har bolaget börjat återerövra marknadsandelar.

Förlusten blev 102 miljoner euro, motsvarande cirka 930 miljoner kronor, för årets andra kvartal. Det är rentav en liten ökning av jätteförlusten på 98 miljoner euro under samma kvartal i fjol. Och Sony Ericssons vice vd Jan Wäreby är inte nöjd med resultatet.

– Det kan man inte vara när man gör en förlust, men vi går åt rätt håll. Vi har haft en rejäl försäljningsökning och riktiga framgångar med både 610:an och med den nya megapixeltelefonen SO505 som vi lanserat i Japan under juni, säger Wäreby till TT.

Den viktigaste orsaken till de svaga siffrorna under andra kvartalet är de stora omstruktureringskostnaderna. Bolaget har bestämt sig för att sluta tillverka telefoner enligt den amerikanska CDMA-standarden och samtidigt lagt ned ett forskningscenter i München.

'Viktigt steg''

Större delen av de neddragningskostnaderna har bokförts på andra kvartalet. Räknat exklusive omstruktureringskostnader halveras förlusten till 45 miljoner euro.

– Vi tog ett viktigt steg när vi fokuserade in verksamheten på GSM och på de japanska standarderna och drog ned på en utvecklingsavdelning i Tyskland. Vi har stärkt oss på längre sikt genom att minska kostnaderna, men samtidigt tar vi kostnader nu under andra kvartalet, säger Wäreby.

Samtidigt har Sony Ericsson nu tvingats backa från den tidigare prognosen om vinst under helåret 2003. I stället spår man vinst under andra halvåret, men inte längre för helåret.

Jämfört med andra kvartalet i fjol har försäljningen ökat kraftigt, räknat i sålda telefoner med 34 procent. Sannolikt innebär det att bolaget kan öka sin marknadsandel, som vid senaste mätningarna låg kring 5-6 procent.

Ökade volymer

Men räknat i värde har försäljningen inte stigit lika snabbt. Räknat i kronor stannar försäljningsökningen på 18 procent. Men Wäreby tycker inte att Sony Ericsson tvingas rea ut sina telefoner.

– Nej, absolut inte. Men det är en väldigt konkurrensutsatt bransch. Men det viktigaste är att volymen har ökat kraftigt, särskilt inom GSM som vi nu fokuserar på. Där har volymen ökat med 84 procent, nästan en fördubbling på ett år, säger Wäreby.

Sony Ericssons beslut att lämna den amerikanska CDMA-standarden innebär inte att bolaget lämnar USA-marknaden. Wäreby har stora förhoppningar på att GSM-standarden ska växa i USA.

-Det finns få ställen där vi är så starka som på den nordamerikanska och latinamerikanska marknaden på GSM. GSM är fortfarande relativt litet, kanske 15-20 procent av marknaden. Men den kommer över de närmaste 2-3 åren att bli kring halva marknaden och kanske mer, tror Wäreby.

Tidigare artiklar

Sten Gustafsson/TT

Följ ämnen i artikeln