Hoppa till innehållAftonbladet

Dagens namn: Bror

SAS internetbokning fungerar inte

Uppdaterad 2011-03-08 | Publicerad 2004-08-17

När resenären ska flyga finns ingen biljett

Flygbolaget SAS har internetkrångel.

Kunder som bokat sin resa på internet möter på flygplatsen beskedet att de inte har någon biljett, skriver Dagens Nyheter.

Bolaget har långt kvar till sitt mål att hälften av passagerarna ska boka via nätet.

När man går in på SAS hemsida står det hur lätt det är att boka via nätet. "Välkommen till den biljettlösa resan! Du checkar snabbt och enkelt in på internet", skriver de.

Men i verkligheten har SAS ända sedan i våras haft stora problem med biljettbokningen på internet. Systemet har tappat bort bokningar.

Finns ingen bokning

Bokningen betalas med kundens kreditkort och kortnumret ska uppges vid incheckingen. Men när resenärerna har kommit till flygplatsen har personalen uppgett att det inte finns någon bokning.

Strulet kan vara en av orsakerna till bolagets minskade försäljning, skriver Dagens Nyheter.

SAS har som mål att hälften av bokningarna ska ske via inernet, i dag ligger den siffran bara på 20 procent, uppger Harald Rosén, generalsekreterare för branschorganisationen Svenskt Flyg.

Nya bolag har färre problem

Om de fick ordning på systemet skulle SAS kunna göra större vinst, menar han.

– Det här är ett generellt problem när man blandar de gamla bokningssystemen med internetbokningar och betalning. Det är en bromskloss för bra internetbokning, säger Harald Rosén till aftonbladet.se.

Nystartade bolag som inte har ett gammalt system, utan bygger nytt, slipper kommunikationsproblemen.

Tonas ned

En ansvarig på SAS vill tona ner problemen.

– Vi har haft vissa problem med vår internetbokning, men vi lanserar en ny förenklad sajt på svenska i dagarna, säger Kristel Schepers till Dagens Nyheter.

Hon menar att problemen beror på att kunderna missförstått informationen på sajten och avbrutit bokningen innan den varit slutgiltigt genomförd.

Tove Wennergren

Följ ämnen i artikeln