Hoppa till innehållAftonbladet

Dagens namn: Ragnar, Ragna

Nu får H&M se upp för Binladin

Uppdaterad 2011-03-08 | Publicerad 2002-01-21

Usamas bror lanserar eget klädmärke

Usama bin Ladins bror ska lansera ett nytt klädmärke i Europa.

Kläderna ska heta, just det: Binladin.

- Visst är det smaklöst, men det kan nog sälja, säger trendgurun Henrik Mattsson.

Det kunde vara ett dåligt skämt, men det är det inte.

Yesama Binladin, som bor i Genève i Schweiz och stavar sitt namn lite annorlunda än sin ökände bror, registrerade varumärket Binladin redan före terrorattackerna den 11 september förra året.

Och han har inga planer på att avbryta den planerade lanseringen - tvärtom. Nu har han fått extra skjuts.

Trots terrorattackerna kommer Yesama Binladin att utmana stora klädjättar som H&M, Benetton, Levi"s och GAP:

Familjen tror att Binladin-kläderna kan bli en riktig storsäljare, tack vare namnet.

Först på tur står arabländerna, sedan Schweiz och EU-länderna.

Ett av världens mest kända namn

- Namnet är ett av världens mest kända. Folk har förmåga att skilja mellan Usama och resten av familjen, säger Yesama Binladins advokat Juerg Brand till tidningen Wall Street Journal.

Ändå är det tack vare - eller på grund av - terroristen Usama bin Ladin som namnet i dag är känt av såväl stora som små i hela världen.

Lyckas lanseringen i Europa kan det också bli aktuellt att ge sig in på den amerikanska marknaden, enligt Juerg Brand.

Arabinfluerade lågpriskläder

Enligt uppgift letar Binladin just nu efter designers till en kollektion som ska tillverkas i Italien.

Kläderna ska vara arabinfluerade och säljas till låga priser.

Modeexperter runt om i världen har dömt ut planerna och menar att det är på samma nivå som att sälja kläder under märket Hitler.

Framtidsforskaren och trendkännaren Henrik Mattsson tror däremot att kläderna mycket väl kan sälja.

- Ja, det handlar ju om uppmärksamhet. Det skulle inte alls förvåna mig om det här blir en framgångsrik affärsidé. Namnet är ju redan känt och om det är positivt eller negativt laddat är kanske inte det allra viktigaste, säger han.

- Det fanns dessutom ett intresse för hela den kulturen, deras mönster och färger, redan före hösten.

- Det finns massor av exempel på att det man tycker är avskyvärt ändå går hem hos vissa individer. Det är samma sak med alla krigskläder som såldes efter Kuwaitkriget - helt plötsligt gick alla omkring i militärbyxor med massa fickor på.

Kerstin Nilsson

Följ ämnen i artikeln