Hoppa till innehållAftonbladet

Dagens namn: Hildegard, Magnhild

BRA slutar flyga från Bromma

Tobias Österberg/TT, Johanna Ekström/TT

Uppdaterad 12.00 | Publicerad 09.06

Flygbolagen SAS och BRA ingår ett avtal där BRA kommer att börja flyga från Arlanda. Till vänster, Anko van der Werff vd för SAS och till höger, Per G. Braathen, ägare av BRA.

Flygbolaget BRA blir underleverantör till SAS och lämnar Bromma flygplats.

För resenärerna betyder det nu att SAS får monopol på vissa inrikeslinjer.

Avtalet sträcker sig över sju års tid och är värt sex miljarder kronor. För flygbolaget BRA betyder samtidigt att bolagets trafik förflyttas från Bromma till Arlanda och en majoritet av svenskt inrikesflyg kommer att utgå från just Arlanda.

– Tittar du på Köpenhamn, Oslo, Amsterdam, de har alla bara en flygplats. Det har inte varit bra för svensk del med två flygplatser, säger vd:n för SAS, Anko van der Werff.

Hans branschkollega, Per G. Braathen, poängterar samtidigt att för BRA som haft ekonomiska utmaningar under en längre tid är avtalet en förutsättning för att kunna överleva.

– Vi har varit i två rekonstruktioner sedan pandemins utbrott och vi får det inte att fungera finansiellt. Vi har varit på Bromma i 25 år och det är inte lönsamt att driva flygplatsen utan vi måste koncentrera oss på Arlanda, säger Per G. Braathen och utvecklar:

– Vi måste anpassa oss till framtiden. Det här kommer att rädda svenska jobb.

Jobb försvinner

En hel del jobb kommer dock inte att räddas. Per G. Braathen uppger för TT att 60–70 medarbetare kommer att varslas, främst då medarbetare som är knutna till verksamheten på Bromma flygplats.

Flygplatsen har sedan tidigare ett avtal med Stockholms stad som löper ut i slutet av 2038. Planen har varit att flygplatsen då ska vara avvecklad. När nu BRA lämnar flygplatsen redan från och med december i år betyder det att absoluta merparten av all kommersiell flygtrafik försvinner. Kvar finns bara Finnair och en liten regional aktör i form av Västflyg. Det bedömer Per G. Braathen är inte tillräckligt.

– Jag tror inte att flygplatsen överlever utan oss.

Utökat linjenät

För SAS i sin tur som också haft stora ekonomiska utmaningar och med numera nya ägare betyder affären att man får ett utökat linjenät, till exempel antalet flighter till och från Göteborg utökas från sju till tio.

– Marknaden för inrikestrafik har inte fungerat så som vi önskat. Den har inte tagit fart än efter covid. Nu får vi bättre anslutningar, säger Anko van der Werff.

På vissa destinationer som exempelvis Ängelholm och Ronneby blir dock SAS och BRA ensam aktör och får monopolstatus. Frågan är dock vad det betyder för framtida biljettpriser?

– Vi kommer att erbjuda olika biljettpriser och kommer nu kunna ge fler valmöjligheter när det gäller avgångar, hävdar Per G. Braathen.

Följ ämnen i artikeln