Hoppa till innehållAftonbladet

Dagens namn: Bror

Han drar in miljoner

Uppdaterad 2011-03-08 | Publicerad 2000-10-17

TV4as frågesport- och spelprogram Vem vill bli miljonär lockar gång på gång många miljoner TV-tittare och är nu större än Expedition Robinson.

Samtidigt spelar svenskarna för mer och mer pengar varje år.

- Vi är ett spelande folk, säger Hans Engholm, producent för Vem vill bli miljonär.

240 000 kronor kostar det att få med en 30-sekunders reklamsnutt i Bengt Magnussons i Vem vill bli miljonär? i TV4 på fredagskvällarna.

När Vem vill bli miljonär i startade i TV4 i januari i år blev det omedelbart en framgång med cirka 2 miljoner tittare.

- Frågorna har ett mycket brett spektrum och är inte alls så krävande som i många andra frågesportprogram. Svårheten ligger dock i frågornas bredd. Vi kan fråga om många olika saker och ingen människa kan kunna allt. Däri ligger svårigheten, men det gör också att TV-tittarna har möjlighet att kunna många av frågorna, säger Hans Engblom.

I våras var toppnoteringen nära 3 miljoner tittare och sedan säsongspremiären i höst har programmet återigen varit en framgång. I fredags hade programmet drygt 2,5 miljoner tittare.

240 000 kronor för 30 sekunder

- Människor gillar att spela och går det att kombinera med ett kunskapsprogram som Vem vill bli miljonär så är det extra lockande för människor att titta på, säger Hans Engholm.

Det är produktionsbolaget Meter som producerar Vem vill bli miljonär? Vad de får i ersättning från TV4 är hemligt men summan påverkas inte på hur många tittare programmet har, den är redan bestämd och ligger fast för i höst.

Isaac Pineus/Ekonomi24 (isaac.pineus@ekonomi24.se)

Följ ämnen i artikeln