Hoppa till innehållAftonbladet

Dagens namn: Ragnar, Ragna

Telia ser åter tillväxt i Sverige

TT

Publicerad 2021-10-21

Telia, med vd Allison Kirkby, redovisar kvartalsrapport. Arkivbild

Telekomjätten Telias resultat för tredje kvartalet var bättre än väntat.

Vd Allison Kirkby är särskilt nöjd med att bolaget åter växer på den svenska marknaden.

– Jag är särskilt glad att se tillväxt i Telia Sverige för första gången på över fem år och vi växte på sju av åtta marknader, säger Allison Kirkby, vd på Telia, om tredje kvartalet.

Koncernens justerade rörelseresultat (ebitda) landade på 7,8 miljarder kronor under tredje kvartalet, en minskning från 8,2 miljarder motsvarande period i fjol. Men resultatet var bättre än väntat. Ekonomer hade räknat med ett rörelseresultat på 7,7 miljarder kronor, enligt marknadsdataföretaget Refinitiv.

– Vi rapporterar ett stabilt resultat samtidigt som vi fortsätter att bygga ut nästa generations nätverk både när det gäller 5G och fiber, säger Allison Kirkby.

Sen satsning

5G-satsningen har kommit i gång senare i Sverige än i flera andra länder då spektrumtilldelningen blev klar först i början på 2021. Hittills finns 5G-täckning i 25 svenska städer.

– Vi siktar på att täcka 99 procent av befolkningen 2023, säger Kirkby.

Danmark, Finland och Norge är marknader där Telia fortsatt har förhållandevis stora utmaningar även om man börjar se resultat på tillväxtsidan. I Norge ligger Telia i framkant när det gäller 5G medan man fortfarande kämpar för att närma sig marknadsledaren i Finland. I Danmark har man utmaningar med flera konkurrenter.

– I Danmark och Finland kommer det att ta ytterligare några kvartal innan vi ser en stabil tillväxt, säger Allison Kirkby.

Telia har ett pågående kostnadsreduceringsprogram, som innebär att koncernen ska minska kostnaderna med 2 miljarder kronor till 2023. Enligt Allison Kirkby går det enligt plan. Under tredje kvartalet redovisas dock ökade kostnader som hänförs till fasning av pensioner och investeringar i sportinnehåll inom tv och media-verksamheten, specifikt EM- och Champions League-rättigheter.

Bra tillväxt

– Tjänsteintäkterna inom tv och media växte med 15 procent under kvartalet och det är en kombination av tillväxt i annonsintäkter och bra tillväxt på betalsidan som till stor del är drivet av sportinnehållet, säger Allison Kirkby.

– Återhämtningen inom tv och media fortsätter och börjar vara tillbaka på samma nivåer som före pandemin.

Den totala omsättningen uppgick till 21,3 miljarder kronor, vilket är en aning lägre än under samma kvartal förra året, men bättre än väntat. Här låg förväntningarna på 20,8 miljarder kronor. På jämförbar bas ökade nettoomsättningen 3,8 procent.

– Jag känner mig nöjd med att det är tredje kvartalet i följd med försäljningstillväxt, säger Allison Kirkby.

Enligt Kirkby levererar bolaget på den strategiska plan som tidigare lagts fram. Utsikterna för 2021 är oförändrade.

– Det var ett bra kvartal men den resan vi har startat kommer att ta flera år, säger Allison Kirkby.

Telias aktie hade vid börsens stängning backat 2,1 procent.