Elkunder fick betala dubbla avgifter

Uppdaterad 2012-11-19 | Publicerad 2012-11-16

Så vet du om du är drabbad

Tusentals elkunder hos Telge Energi har felaktigt fått betala dubbla inkassoavgifter.

Det upptäcktes efter att Datainspektionen granskade elbolagets inkassohantering.

Nu ska kunderna få tillbaka pengarna.

Malin Fredholm, jurist, Datainspektionen.

Datainspektionen upptäckte brister i elbolaget Telge Energis inkassohantering. Bland annat upptäcktes att elbolaget tillsammans med sitt inkassobolag PBK Inkasso AB hade debiterat flera dubbelt för inkassoavgifter. Kunderna har fått betala 160 kronor för mycket i avgift.

Hur många kunder det rör sig om kan inte Telge Energi svara på, men det rör 2 746 ärenden där den dubbla avgiften tagits ut.

– För en del ärenden kan det vara samma kund det gäller, säger företagets presskontakt Cecilia Wemming.

Gäller före februari 2010

– Elbolaget har brutit mot inkassolagen genom att skicka dubbla inkassokrav och debitera dubbla inkassokostnader, säger Datainspektionens jurist Malin Fredholm.
De dubbla debiteringarna gjordes på inkassokrav som skickades ut före februari 2010.

– Har man inkassokrav från Telge Energi från den tiden är det bra att kontrollera att man inte betalat dubbla avgifter, säger Malin Fredholm.

"Positivt"

Elbolaget har nu sett över sin inkassohantering och sköter den i dag själv.

– Det har uppstått en missförstånd mellan oss och det inkassobolag vi anlitade. Självklart tar vi vår del av ansvaret och betalar tillbaka pengar till de kunder som är berörda, säger Anna Albinsson, kundchef på Telge Energi.

Följ ämnen i artikeln