Aftonbladet

Dagens namn: Dennis, Denise

Tele 2 skickade ut falska räkningar

Publicerad 2013-04-12

Daniel fick två felaktiga mobilfakturor – över 100 drabbade

Telefonbolaget Tele 2 har skickat ut en stor mängd felaktiga fakturor.

Daniel fick två bredbandsräkningar på sammanlagt över 400 kronor – trots att det var 8 år sedan han var kund hos bolaget.

– Det var först när jag hörde av mig som de strök mina räkningar, säger han.

För en månad sen fick Daniel Winther en räkning från Tele 2 på 350 kronor i brevlådan. Han tyckte det var konstigt eftersom han inte varit kund hos Tele 2 på mycket länge. Därför mailade han företaget, som annulerade fakturan utan att svara.

Men för ett par dagar sedan fick han ännu en räkning, den här gången på 90 kronor. Då ringde Daniel upp Tele 2 för att få en förklaring.

– Kundtjänsten sa att de av misstag hade skickat ut räkningar till alla som någon gång varit kunder hos Tele 2. De sa också att räkningarna bara skulle gått ut till befintliga kunder på grund av en prishöjning, men att det hade blivit ett systemfel, säger Daniel Winther.

Oklart antal drabbade

Det är oklart hur många som fått de felaktiga räkningarna. Enligt Tele 2:s pressavdelning har de gått ut till 112 tv-kunder, en kategori som Daniel Winther inte tillhör.

”I februari uppdaterade vi vårt faktureringssystem och på grund av ett tekniskt fel skickade vi tyvärr felaktiga fakturor till cirka 100 TV-kunder. Främst rör det sig om mindre belopp om mellan 4 till 20 kronor eller att kunderna har fått tillbaka pengar. Vi beklagar det här och felet är nu åtgärdat så det inte ska upprepas”, svarar Annika Kristersson, presschef på Tele 2 Sverige, i ett mail.

Enligt Oliver Carrá på samma pressavdelning kompenserar bolaget alla kunder som fått felaktiga räkningar.

– Hur vi kompenserar kunder är mellan oss och dem, säger han.

”Kan ha gått ut till många”

Daniel Winther tycker att det är irriterande att bolaget inte själva tagit kontakt med honom om felet, utan att det var hans initiativ:

– För mig spelar det inte så stor roll, men de här räkningarna kan ju ha gått ut till många andra. Hälften har säkert betalat utan att blinka. Och jag har inte fått någon kompensation.

Tele 2 kan inte svara på om felet kan ha drabbat fler av deras kunder.

– Det kan jag inte spekulera i. Det här är det antal vi känner till, säger Oliver Carrá, som inte heller vill kommentera om Tele 2 hört av sig till dem som fått felaktiga räkningar.

Följ ämnen i artikeln