Hoppa till innehållAftonbladet

Dagens namn: Mikael, Mikaela

Banken varnar för nya kontobluffen

Publicerad 2013-03-31

Runt den 25:e klirrar det till på lönekontot.

Hos många fylls också inkorgen av bedrägeriförsök - senaste drabbade banken är SEB som nu varnar sina kunder.

– Jag fattade direkt att det var bluff, säger Rikard Fogelström, 27, som fick flera oönskade mejl.

Rikard Fogelström, 27, är PR-ansvarig för ett lag i amerikansk fotboll - Eslöv Generals. Till föreningens mejladress kom det i veckan sju mejl med uppgifter om att man skulle verifiera sina bankuppgifter. Mejlen ser ut att komma från SEB.

– Jag trodde först att meddelandena var till vår ordförande som är utomlands nu. Att det var något som hade med hans privata ekonomi att göra, säger Rikard Fogelström.

I mejlen fanns en länk till en sida där man uppmanades ange flera uppgifter, till exempel namn, kortnummer och giltighetstid på kortet.

– När jag gick in på länken fattade jag direkt att det var en bluff och ett försök till bedrägeri, fast själva sidan var väldigt snyggt gjord, säger Rikard Fogelström.

Sju bluffmejl

När Rikard raderade mejlet dök det upp nya meddelanden med samma innehåll fast från olika avsändare. Totalt kom det sju mejl från olika avsändare, bland annat från en hemsida som handlade om Kanada och från en annan som handlade om vindsurfning.

Varken han själv eller klubben är kunder hos SEB.

– Jag skickade direkt ett meddelande till deras kundtjänst för att uppmärksamma dem på detta.

Ingen polisanmälan

Han har ännu inte gjort någon polisanmälan men funderar på att göra det.

Anna Helsén, presschef på SEB, varnar alla som får mejl med liknande innehåll.

– Sådana här mejl kommer då och då, men vi skickar aldrig ut den här typen av meddelanden med uppmaningar att man ska fylla i sina uppgifter. Det är bara att radera de här mejlen direkt man får dem, säger hon.

"Vi har varnat"

SEB och flera andra banker har tidigare drabbats av den här typen av så kallat nätfiske, eller phishing. Ofta kommer mejlen runt den 25:e i månaden, i samband med löneutbetalningar.

Hur många kunder och andra som är drabbade den här gången känner SEB inte till.

– Men vi har gått ut och varnat flera gånger om detta, säger Anna Helsén.

Följ ämnen i artikeln