Hoppa till innehållAftonbladet

Dagens namn: Mikael, Mikaela

Köpte biljett som inte fanns

Uppdaterad 2013-01-22 | Publicerad 2013-01-21

Resecentrumgruppen: Kunderna ska få pengarna tillbaka

Resecentrumgruppen sålde en resa till Kina trots att flygbolaget hade ställt in flygningen.

Jakob köpte en resa på nätet av Resecentrumgruppen.

Men resan fanns inte eftersom flygbolaget hade ställt in flygningen – redan innan han bokade.

– När jag köper en biljett förutsätter jag att bolaget existerar, säger Jakob Knutsson till Aftonbladet.

För en dryg vecka sedan letade Jakob billiga flyg till Kina. Valet föll på bolaget Aerosvit, med flygningar från Arlanda till Peking via Kiev i Ukraina. Biljetten hittade han på Resecentrumgruppens hemsida den 9 januari. Priset var drygt 2 700 kronor för en enkel biljett.

– Jag trodde jag hade gjort ett kap. Därför slog jag till direkt, säger Jakob till Aftonbladet.

Fortsatte sälja biljetter

Men resan skulle aldrig bli av eftersom Aerosvit hade inlett en konkursprocess. Redan den 7 januari, två dagar innan Jakob bokade, meddelade Konsumentverket att Aerosvit hade ställt in alla flygningar från Sverige. Även Aftonbladet skrev om Aerosvits problem redan 6 januari. Det hade inte Jakob upptäckt. Och Resecentrum Gruppen fortsatte att sälja biljetter flera dagar efter att Aerosvit ställde in flygningarna från Sverige.

– Vi säljer utifrån ett globalt distributionssystem, där Aerosvit satte upp en tidtabell trots att de inte hade några flygningar. Det här har ställt till det för oss, och det tog några dagar för oss att ta bort dem ur systemet. Men det har bara drabbat några få kunder, säger Per Mohseni, verksamhetsansvarig på Resecentrumgruppen.

”Inte okej”

Konsumentverkets jurist Maja Lindstrand tycker att Resecentrumgruppen har agerat olämpligt.

– Vi tycker inte att detta är okej av Resecentrumgruppen. Ett bolag som säljer resor bör ha varit medvetna om Aerosvits finansiella situation, dels hade vi gått ut med nyheten och dels fanns den i media. Resecentrumgruppen borde ha informerat sina kunder om Aerosvits situation innan de sålde biljetterna, säger Maja Lindstrand, jurist på Konsumentverket.

Ska få tillbaka pengarna

Jakob är besviken över att resan inte blir av. Flyget skulle ha lyft i lördags.

– Resecentrumgruppen borde informerat om detta, det stod inget om att Aerosvit-resorna var inställda på hemsidan, säger han.

Per Mohseni lovar dock att Jakob och de andra som köpt biljetter från 8 januari ska få tillbaka sina pengar.

– Det handlar om ett fåtal kunder som drabbats, och vi kommer att reglera detta för dem, säger han.

Följ ämnen i artikeln