Hoppa till innehållAftonbladet

Dagens namn: Jenny, Jennifer

Så hanterar du de störiga jobbtyperna

Uppdaterad 2018-08-27 | Publicerad 2013-10-01

Gruffet växer i takt med att våra arbetsplatser krymper

Retar du dig allt mer på dina jobbiga kollegor?

Du är inte ensam.

Och det finns en förklaring till att irritationen växer på landets arbetsplatser.

Han kommer försent, diskar aldrig ur sin kopp och hävdar alltid att han har rätt.

Alla på jobbet stör sig - men ingen gör något. ­Inte ens chefen.

- Det är delvis lite svenskt att inte­ gå in i konflikt. Vi har en ­föreställning om att vi jämt måste vara överens på jobbet. Det är konstigt, hemma är det ju okej att konfrontera sin partner, men på jobbet låter vi jobbiga typer fortsätta med sina beteenden, säger Mattias Lundberg, psykolog och författare till boken ”Jäkla människa - en handbok i hur man hanterar jobbiga männi­skor på arbetet.”.

Drabbar flera

Enligt honom finns det tre kriterier för en störande kollega. Beteendet är systematiskt och återkommande, det drabbar ar­betskamraterna och fler än en person i organisationen har lagt märke till att exempelvis Karlsson alltid kommer en timme försent till möten.

- Problemet är att vi inte förmår att sätta ner foten. I stället gör vi ofta en grej av Karlssons försenade avkomst. Vi kan skoja och säga saker som att ”oj, i dag är du bara en halvtimme sen, Karlsson, vad har hänt?”.

Att spela med kan verka lojalt och sympatiskt - men på sikt förvärrar det bara Karlssons beteende, ­menar Mattias Lundberg.

Och problemen med störande kollegor blir allt vanligare. Enligt Mattias Lundberg beror det på att företagen nu mer trycker ihop fler på liten yta, slimmar sina organisationer och förser anställda med tydliga roller.

- I den moderna organisationen syns och märks alla hela tiden och det gör att jobbiga personer påverkar oss mer än tidigare.

Ekonomiska följder

Svårast har vi för ”jag vet bäst”- typer, latmaskar och mobbare.

- Det bästa man kan göra är att skriva ner vad som händer. ”Nu har Karlsson tagit en fyratimmars lunch för tredje gången den här veckan”, och sedan påtala för chefen att det faktiskt innebär att du tvingas göra Karlssons arbetsuppgifter.

Sjunkande produktivitet och därmed minskad lönsamhet är konsekvenser som forskare kunnat koppla ihop med relationer på arbetsplatser.

Och det är ofta först när ekonomin påverkas som arbets­givare brukar rycka in och göra ­något, förklarar Mattias Lundberg.

- Tyvärr är det ju så att arbets­givare sällan tar hänsyn till hur mänskliga relationer påverkar oss vid omorganisationer. Det är först i efterhand som polletten trillar ner.

Psykologens 4 bästa tips:

Så säger du ifrån

Poängtera för skitsnackaren att ”den här typen av snack uppskattats inte här”.

”Jag vet bäst”-personen kan förekommas genom att du lyfter fram personens kvaliteter men samtidigt är tydlig med att ”den här gången gör vi som någon annan föreslagit”. Det går också att efterfråga källan när personen tvärsäkert fastslår något.

Låt ”latmasken” få veta att du ser att han/hon alltid är sen och att du inte tycker att det är okej.

Det viktiga är att inte spela med när en kollega beter sig på ett oacceptabelt sätt. Till pentryslusken kan man exempelvis säga ”diska ur din kopp så att ingen annan behöver ­göra det åt dig”.

1. Tjallaren

Drar sig inte för att brodera ut ­pikanta detaljer om kollegornas ­privatliv. Senaste hånglet, tidiga graviditeter, annalkande uppsägningar eller skilsmässor – tjallaren håller dig uppdaterad. Missar givetvis aldrig en kickoff eller företagsfest. Tjuvlyssnar mer än gärna.

Älskad av: Skitsnackaren.

2. Pentryslusken

Kommer till jobbet orakad, med håret på ända, klädd i t-shirt med tandkrämsfläckar. Hans bord är belamrat med äppelskruttar, bananskal, snorpapper och halvätna chokladkakor. Pentryslusken spolar aldrig efter sig på toan och vet inte hur man diskar ur använda kaffekoppar.

Älskad av: ­Bananflugor och andra sunkiga kryp.

3. Skitsnackaren

Ägnar sin tid åt att skapa pakter. Intrigerar så fort hon får chansen och kallar in utvalda kollegor till hemliga möten och luncher. Framställer sig ofta som ett offer och ljuger för att få sympati och gehör för sina åsikter.

Älskad av: Ingen.

4. Gaphalsen

Verkar helt ha glömt bort att han är på jobbet. Går omkring och tjoar, ryggdunkar kollegorna, skrattar högljutt och pratar ständigt i telefon – så att alla hör. Gaphalsen älskar att synas och tar ingen notis om alla iskalla blickar från kollegorna. Gaphalsen tycker dessutom jämt att han har rätt.

Älskad av: Sig själv.

5. Fjäskaren

Tindrar med ögonen, finns ständigt vid bossens sida och kastar sig med glädje över sina arbetsuppgifter. Fjäskaren älskar att känna sig duktig och gör allt chefen ber om. Går ständigt runt med ett jätteleende och en pärm under ­armen.

Älskad av: Arbets­givaren.

6. Bosättaren

Smyger runt i mystofflor, pryder sin arbetsplats med blommor, familjefoton och annat krimskrams. Bosättaren är givetvis på jobbet långt innan arbetskollegorna vaknat och går hem sist av alla. Bjuder ­ofta på hembakat, dricker kaffe ur egendrejad kopp, och vägrar gå i pension.

Älskad av: Alla som behöver bli ompysslade.

7. Latmasken

Lyfter inte ett finger i onödan. Förklarar sin ständiga närvaro på Facebook med att hon ”omvärldsbevakar”. Tar långa luncher, jobbar hemma så ofta hon kan och håller sig på sin kant för att slippa bli påtänkt för olika arbetsupp­gifter.

Älskad av: Lika­sinnade.

8. Sportfånen

Rusar in på kontoret lite lagom svettig med sportbagen över axeln. Tränar på lunchen, efter jobbet och cyklar självklart till och från arbetet. Sport­fånen äter bara nyttig mat och håller långa föreläsningar för kollegorna om hur livsviktigt det är att ”ta hand om sig” på rätt sätt.

Älskad av: Företagshälsovården.

Följ ämnen i artikeln