Hoppa till innehållAftonbladet

Dagens namn: Mikael, Mikaela

Nej, inte nu igen Nordbanken...

Uppdaterad 2011-03-08 | Publicerad 2001-01-03

Nytt datorhaveri kan ha drabbat 3,5 miljoner kunder i Sverige

Nordbanken har drabbats av datorhaveri.

Igen.

Orsaken är okänd.

– Millenniebuggar kan komma när som helst. Vi vet inte vad det är som orsakar stoppet, säger Ingemar Hägg, chef för tillsynsenheten på Finansinspektionen.

I köerna till bankomaterna svor kunderna. I telefon och på nätet var det samma sak:

Totalstopp.

Nordbanken har 3,5 miljoner kunder i landet. Hur många som drabbats vet man ännu inte.

– Men kunden ska inte förlora pengar på grund av detta, säger Erik Evrén, presschef på Nordbanken.

Vid lunchtid igår blev det tvärstopp i bankomater, telefonbank och Internetbank. Inte ens Nordbankenkortet i affärerna gick att använda.

Väntar fortfarande på rapporten

Finansinspektionen är måttligt road av Nordbankens tekniska problem. Förra gången det inträffade, under mellandagarna, var det lika illa. Finansinspektionen begärde in en förklaring och väntar ännu på rapporten.

– Bankerna är inte så snabba med att komma med information om vad som händer. Vilket är märkligt, när det handlar om kundrelaterade problem. Om man har seghet och trassel i det inre systemet, så kan man kanske förstå att de inte säger något. Men det här märks ju rejält utåt, säger Ingemar Hägg.

Han är inte nöjd med bankens agerande. Bankens löfte om att kunderna ska hållas skadeslösa är en självklarhet.

– Det är bankens skyldighet att se till att kunderna inte drabbas.

Fick ta ut sina pengar i kassan

Pengarna finns kvar på alla konton har banken försäkrat. Back up-system ska finnas.

Darius Bisthav från Bromma är en av Nordbankens 3,5 miljoner kunder.

I går var han både trött och arg.

– Nu ger jag upp.

Och så ställde han sig i den långa ringlande bankkön inne i banklokalen.

Från den virtuella banken tillbaka till den manuella.

Anita Hansson

Följ ämnen i artikeln