Hoppa till innehållAftonbladet

Dagens namn: Bror

Boom i resebranschen

Uppdaterad 2011-03-08 | Publicerad 2000-10-17

Usel sommar, blomstrande högkonjunktur och att det blir allt vanligare att investera stora pengar i reseupplevelser som en statussymbol – det är några av orsakerna till ett uppsving i reseindustrin inför höst/vintersäsongen.

Inför det analkande höstlovet finns knappt en enda flygplansstol att uppbringa.

Såväl på SAS som på charterbolagen är resorna under hösten i det närmaste slutsålda, och för den som tänkt tillbringa julen utomlands är valmöjligheterna nära noll.

- Att hitta en resa den vecka då skolorna har novemberlov är helt kört. Ser man till hela säsongen är drygt 6 av 10 resor redan sålda, säger Lottie Knutsson, informationschef på Fritidsresor där man enligt siffror från förra veckan noterar ett 10 procent högre bokningsläge än vid samma tidpunkt förra året.

- Vi ser väldigt tydligt att folk reser allt längre bort, den här säsongen är det Thailand, Miami och Bali som är storsäljarna. Utvecklingen drivs av att folk har mer pengar än tidigare, men är också ett resultat av ett helt nytt sätt att prioritera. Vi investerar allt större summor i upplevelser och resor börjar bli en statuspryl. Ur den synvinkeln är det lika viktigt vart man reser som vilken bil man har numera.

Lotta Edling/Ekonomi24 (lotta.edling@ekonomi24.se)

Följ ämnen i artikeln