Hoppa till innehållAftonbladet

Dagens namn: Jenny, Jennifer

”Saab kvar – men inte som bilfabrik”

Uppdaterad 2011-03-08 | Publicerad 2005-02-21

Fortsatt osäkerhet om Saabs framtid efter uttalande från vice GM-chef

– General Motors kommer att behålla varumärket Saab men inte nödvändigtvis som en oberoende svenskbaserad bilfabrik.

Citatet kommer från GM:s vice ordförande och utvecklingschef Bob Lutz i en intervju branschtidningen Automotive News Europe.

Uttalandet spär på den oro som finns bland de anställda i Trollhättan med tanke på att GM snart kommer att tillkännage hur det blir med den framtida produktionen av modell 9-3.

– Ingenting nytt har nått oss i form av besked från GM-ledningen att man ändrar kurs, säger Saab Automobiles presschef Christer Nilsson till TT.

Bob Lutz har vid flera tillfällen, bland annat i samtal med TT, sagt att Saabs kommande modeller i princip ska kunna tillverkas på vilken GM-fabrik som helst eftersom strategin är att bygga koncernens bilar på gemensamma plattformar.

– GM kommer inte att sluta tillverka och sälja Saabs bilar, säger Lutz till Automotive News.

Krävs 200 000 bilar

Lutz tar i intervjun också upp frågan om Saabs miljardförluster och konstaterar att GM inte kan fortsätta att subventionera en fabrik som har för små volymer för att nå lönsamhet.

Hans bedömning är att det krävs en produktion på mellan 200000 och 250000 bilar årligen för lönsamhet.

Enligt tidningen tillverkades 128000 bilar hos Saab i Trollhättan 2004. Men enligt Saab byggdes 105000 bilar i Trollhättan, medan 19500 exemplar av cabrioletmodellen byggdes i Österrike.

Automotive News slutsats är att GM har tre alternativ för Saabs fabrik i Trollhättan: stänga den, sälja den eller ändra affärsplanen så att Saab blir stort nog att bli lönsamt.

Samtidigt refererar tidningen till tyska källor som uppger att det nästan skulle vara säkert att det blir GM:s fabrik i Rüsselsheim som får bygga nästa generation bilar inklusive Saab 9-3, Opel Vectra och även nästa generation Cadillac BLS.

Inga uppsägningar

Det kommer inte att behövas några uppsägningar för att klara sparprogrammet hos Opel i Tyskland.

Tidningen Handelsblatt skrev på måndagen att Opelledningen och fackförbundet IG Metall är överens om att man nu nått rätt nivå genom att 7000 anställda förklarat sig beredda att acceptera erbjudandet om avgångsvederlag, och 4000 ska redan har skrivit på uppgörelsen.

Dessutom ska fack och ledning vara överens om hur lönekostnaderna ska sänkas. Det sker genom att de anställda avstår från lönehöjningar.

När det gäller kampen mellan Rüsselsheim och Trollhättan om tillverkningen av framtida mellanklassmodeller skriver även Handelsblatt att Rüsselsheim avgår med segern.

Tidigare artiklar:

Benny Öinert/TT

Följ ämnen i artikeln