Hoppa till innehållAftonbladet

Dagens namn: Bror

Nokia rasar efter kvartalsrapport

Uppdaterad 2011-03-08 | Publicerad 2004-04-16

Aktien ner tio procent under fredagseftermiddagen

Helsingfors

Ett dåligt första kvartal och ingen ljusning i sikte förrän tidigast i slutet av året. Det var det dystra beskedet när Nokia lade fram årets första kvartalsrapport.

Aktieägarna har på knappt två veckor förlorat 30 procent av sina aktiers värde. Allt medan Ericssonaktien fortsätter stiga.

-Vi är inte nöjda och det kommer att krävas hårt arbete framöver, sade Jorma Ollila under en webbsänd presskonferens. En för dagen inte fullt så karsk koncernchef som världen har vant sig att se honom.

Siffrorna var i princip kända redan tidigare. Tappade marknadsandelar ned till 35 procent av världsmarknaden jämfört med slutet av 2003 då man hade 37 procent. Samt en minskad kvartalsvinst (816 miljoner euro) jämfört med samma period förra året (977 miljoner euro) var redan föranmält.

Dyster framtid

Intresset riktades i stället mot framtidsprognosen och vilka lanseringar som väntas. Förhoppningar om en snabb återhämtning under andra kvartalet kom dock hastigt av sig.

-Vi har inte kunnat dra nytta av säsongsuppgången första kvartalet. Vi räknar med en oförändrad försäljning under andra kvartalet jämfört med samma period förra året, sade Jorma Ollila och aktien föll som en sten på börsen - igen.

Ericssonskutt

Fallet blev omkring 10 procent på Stockholmsbörsen under fredagseftermiddagen. Det betyder att Nokias aktieägare på knappt två veckor förlorat nästan 30 procent av värdet på sina aktier.

Ljuset i mörkret för Nokia var nätverkssidan, där bolaget konkurrerar med Ericsson.

Nokia räknar med en stadig positiv marknadsutveckling under 2004. Beskedet innebar att nätverkstunga Ericsson i stället klättrade något på börsen.

Lägre marginal

Det hjälpte inte mycket att Nokialedningen utlovade 40 mobilnyheter under året och säger att man räknar med att ta tillbaka marknadsandelar och öka vinsten under andra halvåret, när produkterna ska börja säljas. Det långsiktiga målet - 40 pro cent av världsmarknaden - ligger kvar.

-Stort fokus kommer att läggas på att stabilisera vår marknadsandel, säger Jorma Ollila och tänker sig att möta nedgången med bland annat lägre vinstmarginaler på kort sikt om det krävs.

Konkurrenterna närmar sig

- Idealet hade varit att en del av våra nya produkter låg färdiga tidigare. Men det har tagit lite längre tid än planerat och vi räknar med att inom kort ha en konkurrenskraftig produktportfölj, säger Jorma Ollila.

Ett faktum är att konkurrenterna, däribland Sony Ericsson som kommer med sin kvartalsrapport på måndag, blivit fler och har ryckt åt sig initiativet och knaprar in på Nokias försprång. Samsung kom med sin rapport några timmar före Nokia och kunde rapportera stora försäljningsframgångar för sina kameramobiler.

Nokia har enligt flera analytiker svårt att hänga med både i den tekniska utvecklingen bland dyra och avancerade modeller och prismässigt i lågprissegmentet.

Anders Lignell/TT

Följ ämnen i artikeln