Hoppa till innehållAftonbladet

Dagens namn: Mikael, Mikaela

SAS får inte köpa Braathens

Uppdaterad 2011-03-08 | Publicerad 2001-08-20

Norska Konkurrensverket stoppar köpet av konkurrenten

Flygbolaget SAS får inte köpa norska branschkollegan Braathens.

Det beskedet fick bolagen i morse från norska Konkurrensverket.

SAS tänker överklaga, men om affären spricker blir det ännu ett i raden bakslag för SAS.

Affären skulle rädda norska Braathens. Bolaget har sådana svårigheter att man inte klarar sig ensam längre.

- Braathens har själv gjort bedömningen att man inte har möjlighet att överleva som självständigt bolag. Vi har också använt detta som argument i de förhandlingar som förts med konkurrensmyndigheterna, säger Gunnar Reitan, vice koncernchef och ekonomidirektör i SAS.

Men norska Konkurrensverket håller alltså inte med och det är därför man nu säger nej till affären.

SAS har helt enkelt inte lyckats visa att Braathens är tillräckligt på fallrepet.

- Vi kommer nu att överklaga det beslsutet. Vi tror att Braathens förstår sin egen situation bättre än konkurrensmyndigheterna gör, säger Gunnar Reitan.

Under måndagen har norska konkurrensmyndigheten uppgett att man fått in flera intresseanmälningar från företag som kan tänka sig att köpa man

Hur snart ett definitivt avgörande kommer vet han inte.

- För Braathens som bolag är det viktigt med ett snabbt beslut. Så för deras skull vill vi ha ett avgörande så snabbt som möjligt.

Norska konkurrenverket har även synpunkter på de tre lojalitetsbyggande avtalen som bägge bolagen har: bonussystemen, avtalen med resebyråerna och de speciella avtalen med storkunderna.

"Norska regeringen var positiv"

Norska kommunikationsdepartementet var dock enligt den norska tidningen Aftenbladet försiktigt positiva till att SAS skulle ta över.

SAS är annars redan ordentligt i hetluften efter den skandalomsusade kartellaffären med danska Maersk Air.

Avslöjandet om den hemliga uppgörelsen om priser på rutten Stochkolm-Köpenhamn har gett mycket höga böter och fått huvudet att rulla i både Marsk och SAS ledning. Krav har också ställts på att SAS styrelseordförande Bo Berggren avgår.

SAS pekas i dagarna även ut av det svenska Konkurrensverket som alltför nära knutet till svenska Skyways.

Bolagen har tillsammans 90 procent av den svenska flygmarknaden och Konkurrensverket kräver att avtalen mellan bolagen rivs upp och hotar med böter.

Skulle få total dominans

I Norge köpte SAS redan i maj drygt 68 procent av aktierna i det krisdrabbade norska Braathens. Säljare var familjen Braathen och holländska KLM.

Förutsättningen för SAS var dock att affären godkändes av de norska konkurrensmyndigheterna.

Bolagen har konkurrerat på den norska inrikesmarknaden.

Men efter köpet skulle Braathens bara vara ett eget bolag till namnet. I praktiken skulle SAS få totalt monopol på den hela det norska inrikesflyget.

Tror du att kartellaffären med Maersk påverkat Konkurrensverket i beslutet att säga nej till köpet av Braathens?

- Det är omöjligt att ha någon uppfattning om. Den saken har helt klart varit en belastning för SAS. Men den saken är av en helt annan karaktär och det är går inte att säga om det påverkat beslutet om Braathens, säger Gunnar Reitan till aftonbladet.se

Caroline Olsson

Följ ämnen i artikeln