Hoppa till innehållAftonbladet

Dagens namn: Frans, Frank

Sony Ericsson har vänt till vinst

Uppdaterad 2011-03-08 | Publicerad 2003-10-15

Framgångar i Japan gav vinst i tredje kvartalet

STOCKHOLM (TT)

Mobiltelefontillverkararen Sony Ericsson gör äntligen vinst.

Men den allt tuffare konkurrensen på lågpristelefoner blir ett fortsatt problem för företaget.

Sony Ericsson har inte haft någon lyckad historia sedan bolaget bildades 2001. Första kvartalet 2002 gav en liten vinst men sedan dess har siffrorna varit mycket dystra. Men under tredje kvartalet lyckades bolaget äntligen ta sig upp över kanten och kan nu redovisa en vinst på 39 miljoner euro, motsvarande cirka 350 miljoner kronor.

Försäljningen steg till 1305 miljoner euro, cirka 11,7 miljarder kronor, från 869 miljoner euro ett år tidigare, en ökning med 50 procent. Antalet levererade mobiltelefoner ökade med 42 procent till 7,1 miljoner.

Sony Ericssons vice vd Jan Wäreby är mycket nöjd med att bolaget nu kan visa vinst.

-Vi har ett bra kvartal bakom oss med kraftig tillväxt. Mycket av framgången kommer från bildtelefoner, både i Japan och i GSM -världen, säger Wäreby till TT.

-Vi kommer att kunna växa under fjärde kvartalet, men vi ser också ett skifte med nya produkter. Det ändrar produktmixen så vi förväntar oss att lönsamheten ligger kvar på ungefär samma nivå som nu, men att den inte fortsätter uppåt.

Oförändrad andel

Wäreby bedömer att Sony Ericssons totala andel på världsmarknaden nu ligger kring 6 procent, ungefär oförändrat från förra kvartalet. Ambitionen är att öka marknadsandelen ytterligare men Wäreby är osäker om man kommer att nå sju procent i år.

Sony Ericsson hade tidigare målet att nå lönsamhet för helåret 2003. Bolaget har sedan dess retirerat till ambitionen att göra vinst under andra halvåret i år och den bedömningen står Wäreby fast vid. Däremot vill han inte uttala sig om Sony Ericsson ska göra vinst under sista kvartalet.

-Vi har givetvis en ambition att göra vinst fjärde kvartalet, men det är inte givet på grund av den här förändringen i produktmix, säger Wäreby.

Framgång i Asien

Satsningen i lågprissegmentet har också haft framgångar anser Wäreby och pekar på modellen T-100 som sålt mycket bra i Asien. Den nya lågpristelefonen T-230 är också på väg att börja säljas. Men Wäreby svarar ganska undvikande på frågan om det går att tjäna pengar i lågprissegmentet, med den allt hårdare konkurrensen på världsmarknaden.

-Det är viktigt för oss att ha en full produktportfölj men vi bygger naturligtvis vår framgång med att ha innovativa produkter, framför allt bildtelefoner men också inom spel och när vi tittar lite framåt musik och video i telefonerna, säger Wäreby.

Wäreby bedömer att Sony Ericsson sålt omkring 120 miljoner telefoner under tredje kvartalet. Därför höjer bolaget sin prognos för helåret till 450 miljoner telefoner, en ökning på omkring 15 procent jämfört med året innan.

Koll på kursen

Sten Gustafsson/TT

Följ ämnen i artikeln