Hoppa till innehållAftonbladet

Dagens namn: Brynolf

Supervinst trots låga priser

Uppdaterad 2012-11-09 | Publicerad 2012-11-05

Här är hemligheten bakom Ryanairs succé

När andra flygbolag går omkull slumpar Ryanair bort flygstolar.

Ändå gör bolaget en supervinst på 5,1 miljarder kronor.

– De gör det mesta rätt, säger flyganalytikern Anders Lidman.

Ryanairs vd Michael O´Leary.

Det irländska lågprisbolaget har varit omstritt under hela sin livstid. Många älskar att hata det, för förseningar, för inställda flyg och för höga bagagekostnader. Ändå strömmar passagerarna till.

Ryanairs vinst – 596 miljoner euro – är tio procent högre än för ett år sedan och hela 32 miljoner euro mer än vad analytiker hade väntat sig.

Vinsten är också anmärkningsvärd i förhållande till hur dåligt flygbranschen mår.

SAS, Lufthansa och Air France-KLM är alla bolag som känt av den ekonomiska krisen i Europa och sänkt sina vinstprognoser i takt med högre bränslekostnader.

Ryanair är redan Europas största lågprisbolag och bolagets vd Michael O´Leary har visserligen varnat för att höga bränslepriser kommer att dra ner framtida vinster, men bolaget räknar ändå med att växa, framför allt i Spanien där Spanair gett upp i konkurrensen.

Lågpris går bättre

– Ryanair gör ett fantastiskt arbete med att hålla nere kostnaderna. Samtidigt har de intäkter från en massa håll, bland annat från reklamintäkter på sin hemsida, säger Anders Lidman på konsultföretaget Aeropol.

Enligt flyganalytikern är hela Ryanairs produkt "rätt".

– De har bra koll på sin verksamhet. De har inte dragit på sig höga kostnader för marknadsföring och de kör billiga flygplan som de köper in i parti och minut och byter ut i tid.

Ryanair har delvis känt av minskad trafik, med två procent, men ändå kunnat öka årets vinstprognos eftersom biljettpriserna höjts med i snitt 17 procent.

Lågprisbolagen går generellt bättre än de klassiska flygbolagen. Ryanairs konkurrent Easyjet går starkt liksom Norwegian som i Norden expanderar snabbare än SAS.

Inte nöjd med vd-lönen

Även om Ryanairs irländske chef Michael O'Leary är nöjd med bolagets vinst är han inte nöjd med sin egen lön - trots över en miljon euro om året.

I en intervju i brittiska Management Today har han beskrivit sig som Europas mest underbetalda och ouppskattade chef.

– Jag tjänar ungefär 20 gånger så mycket som en genomsnittlig anställd på Ryanair och jag tycker gapet borde vara större, jag jobbar förmodligen 50 gånger hårdare, säger den kontroversielle chefen som själv avskyr att resa.

– Semester är ett fullständigt slöseri med tid. Jag åker bara för att jag har en fru och fyra barn som kräver att jag följer med varje år. Självklart flyger jag då Ryanair men allt incheckat bagage kostar mig en förmögenhet.

BILDEXTRA: Ryanairs skandaler

Följ ämnen i artikeln