Hoppa till innehållAftonbladet

Dagens namn: Harry, Harriet

Så blir du lurad av fulsäljarna

Uppdaterad 2011-03-11 | Publicerad 2009-04-01

Tvingas betala för 20 månader extra

Rickard Eriksson ville testa tv över bredbandet.

När han försökte säga upp abonnemanget var det låst på 24 månader.

Det kallas ”fulsälj” och drabbar tusentals svenskar varje år.

Mer för pengarna lär dig hur du skyddar dig.

Pratglada säljare i gallerian, trevliga röster i telefon – och ett fantastiskt erbjudande som kanske aldrig återkommer.

Se upp för kombinationen. Aggressiv och ibland rent ohederlig marknadsföring och försäljning blir allt vanligare.

– Jag fick mitt erbjudande på telefon, säger Rickard Eriksson. Det var en ”kampanj för långtidskunder” från Bredbandsbolaget, jag skulle få deras tv via bredbandet för 0 kronor första tre månaderna och sedan för 299 kronor per månad.

Ville testa

– Jag var inte helt säker på om jag ville ha det här, jag ville testa, så jag frågade om man kunde avsluta abonnemanget. Jag fick svaret att det var ”tre månaders uppsägningstid”. Ingenting nämndes om att kortaste bindningstid var 24 månader.

Det fattade Rickard först när han försökte säga upp bredbands- tv:n.

– De sa att det gick bra, men jag skulle ändå få betala för ytterligare 20 månaders abonnemang.

Rickard Eriksson i Täby utanför Stockholm är i stort sällskap. På konsumentorganisationerna ligger drivor av anmälningar från missnöjda el-, telefon- och internetabonnenter. Enbart Konsumenternas tele- och internetbyrå, KTIB, fick in över 7 000 klagomål under 2008.

– Många anmälningar kommer från kunder som inte tycker att de ingått något avtal alls, säger Andreas Evestedt på KTIB. Ibland handlar det om att kunderna inte lyssnat eller läst tillräckligt noga, ibland att säljaren varit otydlig.

– Hos enstaka säljare kan det vara medvetet. Vi kallar det ”fulsälj”. De säljarna förstör givetvis för både sina kollegor och de bolag de arbetar för.

Nya försäljare

I takt med att allt fler konsumenter låter ”nixa” sina telefoner mot försäljare har bolagen hittat en ny – och ännu lurigare – metod att sälja, så kallad canvasförsäljning på gator och i köpcentrum. För två år sedan hade Konsumenternas elrådgivningsbyrå inga sådana ärenden, i fjol fick de in 80 anmälningar.

– Vid gatuförsäljning finns ingen lag om ångerrätt, säger Andreas Evestedt. Vid telefonförsäljning gäller lagen om distansavtal med ångerrätt i 14 dagar, men skriver man på i en galleria är underskriften normalt bindande direkt.

Bredbandsbolaget säger att deras kunder alltid får skriftliga kontrakt hemskickade efter en telefonförsäljning.

– Och kunden ska alltså ha tagit del av det skriftliga avtalet innan ångertiden på 14 dagar påbörjas, säger Marcus Adaktusson, pressansvarig på Bredbandsbolaget.

– Men efter det gäller abonnemangen. Våra prismodeller bygger ju på en viss bindningstid.

”Erbjudandet gäller bara här”

–?Det enklaste är att aldrig teckna ett avtal via telefon eller på gatan. Begär skriftlig information, jämför sedan erbjudandet på någon av de tjänster som finns på internet, säger Elrådgivningsbyråns chef Bo Hesselgren.

”Vi står bara här i dag...”

–?Om erbjudanden är väldigt tillfälliga, skriv inte på någonting utan att läsa igenom hela avtalet, även det finstilta, säger Andreas Evestedt på Konsumenternas tele- och internetbyrå, KTIB.

”Mobiltelefon för en krona”

–?Får man telefonen nästan gratis kan man räkna med att månadsavgiften är desto högre. Kontrollera totalpriset noga, säger Andreas Evestedt.

Svårt att ångra köp

Post- och telestyrelsen och Konsumentverket vill båda införa ångerrätt vid gatuförsäljning. ”Vi ser problemen och att de växer. Vi får många klagomål”, säger Olof Bjurö, chef för enheten för konsumenttillsyn vid Post-och telestyrelsen, PTS, i tidningen Råd och Rön.

Luddiga erbjudanden kan dyka upp överallt.

Faror lurar även på Facebook

Fulsälj sker inte bara via säljare i telefon eller på gatan. Luriga erbjudanden förekommer även i butiker, i direktreklam och på internet.

? Lämna aldrig ut ditt mobilnummer på internet

På Konsumentverket finns flera anmälningar från kunder som lurats ta sms-abonnemang via exempelvis frågetävlingar på Facebook.

? Läs det finstilta

Både i butikernas broschyrer och i direktreklamen krävs oftast förstoringsglas för att läsa hela avtalet. Använd förstoringsglas.

? Varken läs eller svara på okända sms

Kan vara en fulväg till abonnemangstjänster du inte vill ha.

SÄG NIX

Vill man slippa telefonförsäljning ska man anmäla sitt fasta abonnemang till Nix-registret.

1. Ring från den telefon som ska spärras till 020-27 70 00. (Gratis) Svara på frågorna med tryckknapparna.

2. Bekräfta spärren – ring samma nummer igen, tidigast efter två dagar (senast inom fyra veckor). Svara på frågorna.  

Diskutera ekonomi och pengar i
Pengasnack

Följ ämnen i artikeln