Hoppa till innehållAftonbladet

Dagens namn: Orvar

Aktieinvest öppnar för kunder via telefon

Tobias Österberg/TT

Publicerad 2021-09-29

Aktieinvest meddelar att kunder från onsdagseftermiddagen kan få hjälp via telefon. Arkivbild.

Drygt två dygn efter hackerattacken kan nu Aktieinvests 60 000 småsparare komma åt sina besparingar igen. I alla fall via telefon.

Det var under måndagsmorgonen som nätmäklaren Aktieinvest drabbades av en hackerattack. Som en konsekvens har företaget tvingats att stänga ned hela sin handelsplattform och informerat sina kunder vars totala tillgångar uppgår till omkring 21 miljarder kronor.

Först på onsdagseftermiddagen kan sparare få hjälp att komma åt sina pengar, enligt ett pressmeddelande från Aktieinvest. Men bara via telefon. Inloggningen fungerar ännu inte.

”Aktieinvest öppnar i dag den 29 september under eftermiddagen upp möjligheten för sina kunder att via telefon få hjälp med orderläggning och andra tjänster” skriver bolaget i ett pressmeddelande.

Kunder får dock vara beredda på att handläggningen tar längre tid än vanligt, enligt bolaget.

Omkring 150 samtal

Enligt Aktieinvests vd Dan Johnson tog man emot omkring 150 samtal till kundtjänst under tisdagen. Det samtidigt som Stockholmsbörsen hade en av sina svagaste handelsdagar det senaste halvåret med en nedgång för OMXS-index på drygt två procent vid stängning.

– Jag förstår och har stor empati för privatsparare som sitter där och känner, ”fasiken, jag kan inte sälja mina tillgångar”, säger Dan Johnson.

Aktieinvest ägdes fram till januari 2019 av Aktiespararna men har sedan fått Pareto Securities som huvudägare.

Aktiespararnas chefsjurist Sverre Linton:

– Man kan konstatera att det är lite extra olyckligt när det sker under en sådan här skakig period på börsen och många skulle vilja gå in och se över sitt sparande.

Småsparare som sett sitt innehav krympa under tiden som kontot varit låst kan dock inte räkna med någon ersättning:

– Det här är en väldigt ovanlig situation och generellt är bankers skyldigheter ganska långtgående men en hackerattack ingår i vad man brukar kalla force majeure, det vill säga utom kontroll. Det gör att möjligheterna och rättigheterna för en kund att få ersättning eller skadestånd minskar dramatiskt, säger Linton.

Ingen juridisk skyldighet

Detta bekräftas också av Dan Johnson.

– Det står i våra depåavtal och vi har därför ingen juridisk skyldighet, det finns ingen aktör som kan ta ekonomiskt ansvar när en kriminell aktör går in och låser systemen, säger han.

Företaget tittar nu på alternativa handelslösningar under tiden samtidigt som ärendet även lagts fram till Finansinspektionen (FI).

TT: Är det här något som skulle kunna resultera i exempelvis en sanktionsavgift?

– Vi har ställt frågan till vårt säkerhetsbolag men det måste berörd myndighet svara på. Vi menar på att vi löpande försökt vidta alla skyddsåtgärder som vi kan, säger Dan Johnson.

Följ ämnen i artikeln