Hoppa till innehållAftonbladet

Dagens namn: Mikael, Mikaela

Ingen lågkonjunktur för konferensanläggningarna

Uppdaterad 2011-03-08 | Publicerad 2001-08-17

Svenska företag fortsätter skicka anställda på konferens och spa

Trots den avmattade konjunkturen känner konferensanläggningarna inte av någon minskad efterfrågan.

Färsk statistik visar att företagen fortsätter att skicka sina anställda på konferens.

– Företagen känner nog att de behöver motivera de personer som finns kvar i bolaget, säger Susanne Wiklund, branschekonom på Sveriges hotell- och restaurangföretagare.

I takt med att de ekonomiska hjulen snurrar långsammare för de svenska företagen drar de ner på utgifter som kan anses som onödiga. Ericssons företagsledning har gått osedvanligt långt när det gäller att spara och sagt att bolaget inte ska köpa in fikabröd, blommor och att de anställda endast får åka flygbuss och resa i ekonomiklass. Även alla tidningsprenumerationer ska upphöra eftersom nyheterna finns på webben.

Även när det gäller konferenser på externa konferensanläggningar har Ericsson dragit ner, men enligt Sveriges hotell- och restaurangföretagare samt Konferenspoolen i Stockholm har inte andra företag följt efter.

Efterfrågan ökar

Branschorganisationen Sveriges hotell- och restaurangföretagare håller på att sammanställa statistiken över antalet bokningar under andra kvartalet i år. Susanne Wiklund uppskattar att antalet bokningar hamnade på samma nivå under andra kvartalet i år jämfört med andra kvartalet förra året.

Paraplyorganisationen Konferenspoolen för hotell- och konferensanläggningarna i Stockholms län har 140 medlemmar. Ett bolag som vill boka en konferensanläggning kan ringa dit och få reda på vilka anläggningar som är lediga. Konferenspoolen bokar inga anläggningar utan slussar endast kunden vidare till den anläggning som kan anses passa och som har ledig plats. Detta innebär att de inte har någon exakt statistik, men Anna Carlstedt, ansvarig på Konferenspoolen, märker inte hon av något minskat intresse från företagens sida att skicka de anställda på konferens.

– Under juni och juli har vi inte alls känt av någon kris, utan efterfrågan har hela tiden ökat. Uppgången är dock inte lika skarp som tidigare. Visst märker vi att Ericsson inte hör av sig lika mycket som tidigare, men det är något som än så länge inte påverkar efterfrågan hos oss. I Stockholmsregionen går det riktigt bra för konferensverksamheten, säger Anne Carlstedt, ansvarig på Konferenspoolen.

Isaac Pineus (isaac.pineus@ekonomi24.se)

Följ ämnen i artikeln