Hoppa till innehållAftonbladet

Dagens namn: Birgitta, Britta

Priskrig på bensin väntar i sommar

Uppdaterad 2011-03-08 | Publicerad 2005-05-20

Shell storsatsar på obemannade stationer

Stockholm

Ett priskrig på bensin bryter ut lagom till sommaren.

Shell investerar över 100 miljoner kronor på obemannade stationer och lovar marknadens lägsta bensinpris.

- Redan före sommaren ska vi har 50 nya obemannade stationer igång och räknar med att på några år ha ett tresiffrigt antal stationer i hela landet, säger Tony Johansson, chef för Shells stationer i Sverige.

- Målet är att återta marknadsandelar som vi förlorat, fortsätter han.

Svenska Shell var i flera år till salu och några större investeringar genomfördes inte. Annat än att man rationaliserade bort över hälften av de 800 bensinstationer bolaget hade i början av 90-talet till dagens 390.

Överetablering

Det rådde då och det råder enligt Tony Johansson fortfarande en överetablering av både bensinbolag och stationer i Sverige.

- Det finns ungefär 4 000 stationer och hälften skulle behöva försvinna, säger han. På bolagsfronten tror jag inte att det är någon vågad gissning att det kommer att ske förändringar på marknaden, säger Tony Johansson.

- Det finns många stationer, som egentligen inte borde vara kvar, men som överlever genom sidoinkomster. Men snart måste de besluta om stora miljöinvesteringar och det klarar de inte, fortsätter han.

Men nu är det inte längre aktuellt att Shell ska försvinna.

Stålbad

- Det var då, nu har vi genomgått vårt stålbad, aktieägarna är nöjda med vårt resultat. Tillväxten ska bli tvåsiffrig under de närmaste åren och vi ser med tillförsikt på framtiden, säger han.

Bara under de två senaste åren har Shell stängt 50 stationer till en kostnad av 60 miljoner kronor. Dessutom satsar bolaget sammanlagt 250 miljoner på att utveckla de bemannade stationerna och genomföra satsningen på de obemannade tankställena.

Dessutom ska de cirka 300 stationer som i dag drivs av Shell tas över och drivas vidare av franchisetagare.

Målet är att på tre år öka Shells marknadsandel från omkring 12 procent till minst 16.

Otrogna

- Förr var bensinköparna i stor utsträckning märkestrogna och tankade där de alltid tankat. I dag är läget ett annat. Enligt en marknadsundersökning som Shell gjort är det priset som för de flesta avgör valet av station.

I de nya obemannade stationerna lovar Shell att alltid ligga minst 25 öre under de bemannade stationernas literpris i närheten.

Anders Lignelll/TT

Följ ämnen i artikeln