Hoppa till innehållAftonbladet

Dagens namn: Evald, Osvald

H&M går bättre än väntat trots Irak-kriget

Uppdaterad 2011-03-08 | Publicerad 2003-03-26

Bolaget redovisar vinst på 1,7 miljarder

Trots kris och krig pekar alla kurvor uppåt för klädkedjan Hennes & Mauritz. Enda missräkningen är vårens sena ankomst i Europa.

Hennes & Mauritz sålde kläder, accessoarer och annat för 10,8 miljarder kronor under perioden december 2002-februari 2003, det första kvartalet i bolagets räkenskapsår.

Samtidigt gjorde bolaget en vinst på nästan 1,7 miljarder kronor, vilket är 43 procent mer än första kvartalet i fjol och bättre än vad aktieanalytikerna hade väntat sig.

Av negativa effekter av Irakkonflikten syns inte ett spår. H&M:s kunder har inte dragit ned på inköpen och bolaget har heller inga leverantörer i Mellanöstern.

- Det som kan komma att påverka är om man stänger Suezkanalen, då måste våra varor fraktas antingen genom Panamakanalen eller söder om Afrika. Det kan försena och fördyra en smula, säger vd Rolf Eriksen.

Ute i butikerna har H&M, liksom många andra klädföretag, laddat upp med militärgröna och kamouflagefärgade kläder. Men Rolf Eriksen vill helst inte prata ''krigsmode''.

- Nej, men vi planerar inte på det sättet. Vi vill att kriget ska bli kort och att det blir så få offer som möjligt, säger han.

Det goda resultatet för första kvartalet förklaras med att bolaget inte har behövt ha så stora reor eller kläder i lager som tidigare. Dessutom har man blivit bättre på att snabbt anpassa sig till modets svängningar.

I februari ser försäljningssiffrorna lite sämre ut, men H&M-chefen är inte oroad. Det beror på vädret säger han.

- Våren har kommit lite senare till vissa delar i Europa, och det kan vi se en liten effekt av.

I år ska H&M öppna 110 nya butiker runt om i världen, bland annat på fyra helt nya marknader: Tjeckien, Polen, Portugal och Italien. Rolf Eriksen ser inte någon risk att H&M ska drabbas av växtvärk.

- Nej, det blir i det tempo vi hinner med, säger han.

Ännu så länge är det för tidigt att veta om kunderna kommer att falla för vårens och sommarens mode, men inte heller på den punkten känner sig Eriksen orolig.

- Det enda som skulle kunna vara ett orosmoment är världssituationen, säger han.

Maria Davidsson/TT

Följ ämnen i artikeln