Aftonbladet

Dagens namn: Klara

Här är maten som ökar mest i pris

Cecilia Klintö/TT

Publicerad 06.00

I sommar hör potatisen till de matvaror som stuckit upp i pris: 2,8 procent under juli månad, enligt Matpriskollen. Gurkan har ökat med hela 8 procent.

Rekordregnen när potatisen skulle skördas förra året ger efterdyningar. Skörden blev usel och resultatet ser vi nu.

– Det är många som hör av sig till oss om potatisen. När den går från 15 kronor kilot till 20– 25 kronor på ett år – det märker folk, säger Ulf Mazur, vd för Matpriskollen.

Prisökningarna på gurka kan också kopplas till vädret och mindre skördar under våren.

Under juli ökade matpriserna totalt med 0,2 procent, enligt Matpriskollens granskning av 44 000 artiklar. Det låter kanske inte så mycket, men ökningen sker från en redan hög nivå. Jämfört med januari 2022 är matpriserna 24 procent högre.

Hål i plånboken

– Det har gjort ett stort hål i plånboken för folk, man måste ge ut med 25 procent mer för maten och det är inte alla som har det, säger Ulf Mazur.

För frukten noteras en viss prisökning under juli månad, men jämfört med för ett år sedan är det en samlad prisnedgång på 5 procent. Enligt Matpriskollen kan vinterns goda skördar runt Medelhavet ha bidragit till prispress.

De höga världsmarknadspriserna på kakao slår fortsatt igenom på bred front i chokladsortimentet, men allra mest på bakchoklad. Under juli månad ökade den med nästan 16 procent i pris.

Fisk och skaldjur hör till det som tvärtom har sjunkit något i pris under juli månad, minus 0,4 procent. Ändå upplevs havets frukter förmodligen av många konsumenter som svidande dyra, för jämfört med januari 2022 är till exempel laxen 36 procent dyrare och torsken 51 procent dyrare, enligt Matpriskollen.

Kedjornas strategi

När konsumenterna blir allt mer prismedvetna tycker sig Ulf Mazur se en tydlig strategi hos de stora livsmedelskedjorna: Prisuppgången på kedjornas egna märken hålls tillbaka jämfört med det övriga sortimentet.

På ett år har matpriserna totalt stigit med 2.5 procent, men kedjornas egna märken bara med 1,8 procent.

– Nu när konsumenter är mycket priskänsligare så är det verkligen rätt läge att locka över dem med lägre pris på de egna märkesvarorna, säger han.