Northvolt om förseningarna: Nu har det vänt

Jens Bornemann/TT

Publicerad 2024-03-06

Bygget av ännu en fabrik är i full gång.

Samtidigt har Northvolt haft stora leveransproblem i Skellefteå. Men det finns en ljusning, enligt vd:n Peter Carlsson.

– Vi fick ändå ett bra momentum i slutet av förra året, säger han.

På en stor, stenig yta norr om Volvo Cars fabrik i Torslanda har en gigantisk batterifabrik börjat växa fram.

Den officiella byggstarten firades med en liten ceremoni på onsdagen, men flera stora stålkonstruktioner står redan färdiga. Bygget, ett gemensamt projekt mellan Northvolt och Volvo Cars, ligger just nu ungefär en månad före tidsplanen.

Samtidigt har den svenska batterijätten ett tufft år bakom sig, med stora leveransproblem från fabriken i Skellefteå.

Det har bland annat drabbat Scania, som hamnat ett år efter planen för sina ellastbilar.

– Det är så klart en besvikelse att vi ligger sent, säger vd:n Christian Levin till Sveriges Radio Ekot.

Tufft fjolår

Northvolts vd Peter Carlsson medger att fjolåret var tufft och att produktionen var lägre än förväntat.

Det började dock att se bättre ut redan i slutet av 2023.

– Vi har även sett att vi gått in i första kvartalet med ständiga förbättringar vecka för vecka. Det ger kraft och självförtroende, säger han.

– Det finns inget som kan få en organisation att få ny energi som att känna att man slår produktionsrekorden vecka för vecka.

Förseningarna har varit kostsamma. Men enligt Peter Carlsson har det ändå varit nödvändigt att dra i gång ytterligare storsatsningar.

Utöver i Torslanda kommer Northvolt de närmaste åren att öppna fabriker i bland annat tyska Heide och utanför Montreal i Kanada.

Ingen oro

– Det är nödvändigt att göra de här projekten parallellt därför att efterfrågan bland våra kunder ökar så snabbt, säger Peter Carlsson.

– Vi kommer att vara i en investeringsfas länge. Det viktiga är att få upp den positiva lönsamheten per fabriksblock. Det är något vi övervakar stenhårt.

Målet för fabriken i Torslanda är att produktionen ska vara i gång 2026. Volvo Cars vd Jim Rowan är inte oroad av Northvolts förseningar i Skellefteå.

– Jag är inte orolig alls. Jag har fått frågan om förseningarna några gånger nu, men det handlar ju om en helt annan kund. Vårt samarbete med Northvolt går absolut enligt tidsplanen, säger han.