Hoppa till innehållAftonbladet

Dagens namn: Bror

SF köper Sandrews – dominerar biomarknaden

Uppdaterad 2011-03-08 | Publicerad 2004-08-12

Mediekoncernen Schibsted säljer biografkedjan Sandrew Metronomes svenska biografer till Bonnierägda SF som efter köpet blir helt dominerande på den svenska marknaden.

Schibstedledningen har länge varit missnöjd med Sandrew Metronomes dåliga lönsamhet. Förra året blev förlusten 24 miljoner kronor och resultatet hittills i år visar på fortsatt stora förluster.

Sandrew Metronome driver 89 biografsalonger på 15 orter i Sverige. Företaget har dessutom 16 i Köpenhamn och sammanlagt 21 biografsalonger i Helsingfors och Åbo.

Affären måste först godkännas av statliga Konkurrensverket, men om den får klartecken kommer SF att kontrollera omkring tre fjärdedelar av den svenska marknaden.

Kulturminister Marita Ulvskog vill inte kommentera affären före Konkurrensverkets prövning.

– Men rent allmänt kan man säga att det aldrig är bra med monopol. Det är inte bra för konsumenten och det är inte bra för mångfalden, säger hon till TT.

Marita Ulvskog har tidigare kämpat mot den ökade maktkoncentrationen inom svenska medier, dock med begränsad framgång.

– Det har framfört allt handlat om den delen av mediemarknaden som inte omfattas av konkurrenslagstiftningen. Men på alla marknader, från bilar till medier, så blir de stora ännu större.

TT

Följ ämnen i artikeln