Hoppa till innehållAftonbladet

Dagens namn: Bror

SAS pressat inför delårsrapporten

Uppdaterad 2011-03-08 | Publicerad 2004-08-10

Bolaget måste övertyga marknaden om att läget är under kontroll

SAS väntas redovisa en vinst på knappt 200 miljoner kronor i delårsrapporten för andra kvartalet, som presenteras på onsdagen.

Men bolagets lönsamhet är hårt pressad och ska inte SAS-aktien fortsätta falla måste ledningen övertyga aktiemarknaden om att läget är under full kontroll.

Enligt flygorganisationen IATA ökade den internationella flygtrafiken med 20 procent under första halvåret i år och i Sverige ökade under samma period antalet inrikes- och utrikespassagerare med 5 procent på Luftfartsverkets flygplatser.

Det har visserligen gynnat SAS som flyger allt fler passagerare. Men den mördande konkurrensen från lågprisflyget har pressat ned biljettpriserna till rekordlåga nivåer och därmed också påverkat SAS lönsamhet.

Varsel om förlust

Därför tvingades SAS strax före midsommar informera aktiemarknaden om att det inte blir någon vinst i år heller.

Yielden, intäkten per passagerare har stadigt försämrats. Och sedan vinstvarningen i juni har SAS-aktien fallit med 10 procent och med 20 procent sedan årsskiftet.

Yielden rasade i april och maj kraftigt medan nedgången bromsades rejält i juni. Och SAS räknar med att yieldpressen i juli har minskat ännu mer.

För att kompensera sig för de skyhöga bränslepriserna har SAS liksom många andra flygbolag lagt på ett bränsletillägg på en femtiolapp per biljett och bolaget har dessutom höjt priserna på vissa linjer för att förbättra lönsamheten.

Risk för nya bakslag

Nyligen drabbades SAS av ett rejält bakslag då staten, som äger 21,4 procent av aktierna i bolaget, i en upphandling av inrikesresor för statstjänstemännen valde bort SAS till förmån för flera lågprisbolag, som kunde erbjuda lägre priser. Värdet på den upphandlingen uppgår till runt 400 miljoner kronor.

Och risken är nu stor att SAS om några veckor drar det kortaste strået igen när Försvarsmakten Logistik avslöjar vilka flygbolag som statstjänstemännen ska välja för sina utrikesresor nästa år.

Den upphandlingen är sammanlagt värd 700 miljoner kronor.

Viktig framtidsbedömning

När delårsrapporten presenteras på onsdagen kommer intresset riktas mot om det stora besparingsprogrammet Turn Around 2005 löper enligt planerna, om yieldpressen har upphört och SAS-ledningens framtidsbedömning.

SAS tjänar inga pengar på lågprissatsningen Snowflake och beläggningen på vissa destinationer har varit mycket låg. Därför har SAS-ledningen mer än halverat antalet destinationer inför vintersäsongen.

Och flera bedömare som TT talat med tror att SAS-ledningen väljer att lägga ned Snowflake.

CG Ström/TT

Följ ämnen i artikeln