Aftonbladet

Dagens namn: Silvia, Sylvia

Klurigt att köpa båt utomlands

Publicerad 2013-04-08

Det går att göra båtklipp utomlands – men det finns en del att tänka på innan köpet.

Stockholm Att köpa en begagnad båt utomlands kan vara en bra affär. Den starka kronan har gjort att det går att spara ännu mer än tidigare, inte minst vid köp från Storbritannien.

Men det finns en hel del att tänka på för att köpet inte ska bli en besvikelse.

Det finns flera skäl till att leta begagnad båt utomlands. Ett är att det är billigare, ett annat att det går att hitta båtar som inte finns att få tag på i Sverige.

15–20 procent billigare kan det bli att köpa båt i ett annat EU-land, inklusive kringkostnader som transport. På en båt i den dyrare klassen går det alltså att spara flera hundratusen kronor.

Sämre skick

Att båtar är billigare söderut i Europa finns det förklaringar till. Konkurrensen och utbudet är större. Men båtarna är också mer slitna och generellt i sämre skick, något man måste ta i beaktande.

– Båtar söderut ligger sjösatta året runt. Köper man en båt som är sex år, då har den legat i sjön i sex år. I Sverige har den legat på land hälften av tiden, säger Niklas Forsén på företaget Båtagent.

Bilder på internet är en sak, verkligheten en annan. Niklas Forsén har mött flera besvikna spekulanter som avstått från affär när de sett båten på plats.

– Som alltid måste man gå igenom båten ordentligt. Det kan ju vara något tekniskt fel på den, säger han, och råder den som inte själv är kunnig att anlita en besiktningsman.

Rätt dokument

Konsument Europa får en del frågor om att köpa båt utomlands, främst om moms och CE-märkning, som handlar om säkerhet. Jolanda Girzl, chef för verksamheten, betonar hur viktigt det är att ha riktiga dokument: Ett köpekontrakt som reglerar handpenning, dokument som visar att momsen är betalt på rätt sätt och att rätt ägare är registrerad, så att personen har rätt att sälja båten. Säljaren ska visa att det inte finns skulder på båten.

– Köper man av en privatperson är det viktigt att vara extra försiktig, för då gäller inte konsumentköplagen. Man har inte samma skydd som om man köper av en näringsidkare, säger hon.

Det är svårt att få tillbaka pengar om det uppstår problem, ännu svårare med ett stort geografiskt avståndet. För att det ska vara värt det måste båten vara så pass mycket billigare att man har råd att bekosta en reparation för några tusen kronor utan att det tippar hela affärsidén, tycker Niklas Forsén.

– Annars är det enklare att köpa den hemma.

TT

Följ ämnen i artikeln