Aftonbladet

Dagens namn: Dennis, Denise

Kunder bombarderas av erbjudanden – missar rabatter

Publicerad 2013-05-03

Kunder riskerar att gå miste om fynd när de bombarderas av affärernas erbjudanden, enligt forskare.

Går det att få för många bra erbjudanden?

Ja, enligt experter kan kunder inte ta in affärernas alla röda skyltar och går därför miste om fynd.

Matvarubutiker överöser sina kunder med erbjudanden. Men det är inte säkert att budskapen går fram.

Kunderna har svårt att ta in alla skyltar och kan därför gå miste om potentiella fynd, enligt beteendeanalytiker.

Resultatet blir att det undermedvetna tar över och vi tenderar att fylla kundvagnarna med varor oavsett om de har ett bra pris eller inte, skriver ekonomisajten Thisismoney.
Enligt en brittisk studie ökade försäljningen av DVD-skivor för 4,24 pund styck plötsligt när de marknadsfördes med skylten ”två för 10”. På samma sätt steg försäljningen av en ölsort med 10 procent jämfört med andra märken på samma hylla när den placerades under en uppseendeväckande skylt.

Enligt analytikerna uppfattade kundernas hjärnor troligtvis skylten som ett bevis på att ölen var till specialpris trots att det i själva verket stod: ”Tjuvar kommer att åtalas”.

Immuna mot erbjudanden

Affärer lockar ofta med erbjudanden som ”köp en, få en på köpet”, men enligt forskarna är många människor immuna mot dem.

Forskningen visar vidare att människor faktiskt påverkas av att en produkt marknadsförs, men tar inte in detaljerna i erbjudandet.
– Våra hjärnor kan inte hantera mängden beslut vi måste ta i en affär, säger Phillip Adcock, vd för Shopping Behaviour Xplained, som utför beteendeanalyser.

– Ett antal studier vi har genomfört visar att det exakta budskapet i ett erbjudande är mindre viktigt än hur det presenteras.

Adcock menar att kunder inte hinner göra detaljerade uträkningar i affären så de tar genvägar eller börjar gissa.

– De reducerar sina valmöjligheter till vad som helst som står ut från mängden.

Läs det finstilta

För att förstå hur mycket som går att spara, om ens något, är tipset att ta sig tid att läsa det finstilta i erbjudandet.

Budskapet till affärerna är enligt Adcock att det inte spelar så stor roll vad erbjudandet är så länge produkten sticker ut.

Följ ämnen i artikeln