Hoppa till innehållAftonbladet

Imorgon Kanelbullens dag

Rakt in i dimman

Uppdaterad 2011-03-11 | Publicerad 2009-04-27

Här är baren som gör dig full av ångor

LONDON. Fukten dryper i ansiktet och spriten tränger in i ögonen, munnen och näsan.

Det bubblar lite i huvudet.

Jag är inne i en gin och tonic.

Det är inte kärlek vid första ögonkasten.

För att gå ner i cocktailen krävs en vit skyddsdräkt.

Sedan leder en brant trappa ner till en jättelime och ett stort sugrör.

Spritdimma

Det är trångt och ljuset är grönt. Dansmusik dånar ur högtalarna. Några isbitar ligger och dräller vid fötterna men på grund av spritdimman kan jag inte se dem.

En blandning av gin och tonic pumpas ut i luften.

Ångorna slår emot först.

Det är riktigt starkt och svårt att andas.

Men efter ett tag vänjer sig kroppen vid livet i en cocktail.

Det flyter.

Det är ungefär så konstigt som det låter.

I en liten lokal i Soho i London finns den tillfälliga upplevelsen Alcoholic Architecture.

Kan vara dödligt

Två unga killar har kokat ihop det unika konceptet som låter folk känna på hur det är inuti en gin och tonic. Tusen personer har testat den något omvälvande upplevelsen.

Tre läkare konsulterades före invigningen för att inget skulle gå snett.

– Fel blandning skulle faktiskt kunna vara dödlig. Men nu är det en perfekt blandad cocktail säger Sam Bompas, en av de unga männen bakom Alcoholic Architecture.

Efter 45 minuter i den täta dimman har kroppen fått i sig motsvarande en stor gin och tonic.

Hela ansiktet är täckt med ett tunt, klibbigt lager med gin.

Fotografen Peter har inte druckit en droppe alkohol på tre år och är lite fnittrig när vi går upp ur drinken och ut i den vanliga luften igen.

Snart på export

Sam Bompas har stora planer för hur konceptet kan utvecklas.

– Tänk om man har en hiss så att folk får testa hur de olika lagren i en cocktail skulle kännas.

Han har fått erbjudanden om att exportera alkoholupplevelsen.

– Folk från hela Europa har hört av sig. Vi har haft svenskar här och de vill gärna prova den här idén i Sverige, säger Sam Bompas.