Många fler skadas i olyckor med ribbåtar
Publicerad 2018-03-27
Statens haverikommission vill att det görs inspektioner hos rederierna som kör ribbåtar. Dessutom begär man en rad ändringar i reglerna, inklusive att skepparnas utbildning ses över och att anmälningsplikten om olycka utökas till alla myndigheter som deltar i räddningsarbete. Bakgrunden är att man misstänker att branschen underrapporterar antalet olyckor, uppger P4 Stockholm.
När Haverikommissionen utredde den allvarliga ribbåtsolyckan i Nacka strand augusti 2016 upptäckte man att samma rederi varit inblandad i en annan allvarlig olycka som inte rapporterats - trots att räddningsinsatsen kring tidigare olyckan omfattade två helikoptrar, polis, kustbevakning och två personer på sjukhus.
Näringsdepartementet föreslås också se över regelverket om att bara skepparen på olycksbåten ska rapportera - och att stoppa möjligheten att bjuda på ”överraskningsresor”.
– Det är oproportionerligt många olyckor med passagerare som skadas i ribbåtssegmentet jämfört med övriga passagerare som åker båt, säger Rikard Sahl, utredare vid Statens haverikommission till P4.