De visar upp det bästa av Sverige
Frågan är om Volvos nya reklamfilm hade sett likadan ut om fabriken och huvudkontoret legat i någon annan del av Sverige?
Det offentliga samtalet handlar inte precis om det som är bra eller som vi gör bra i vårt land. Lokalpatriotism är dock okej. Särskilt i Göteborg. Och reklamavdelningen på Volvo excellerar i klassiska Göteborgsmotiv medan Viola Martinsson sjunger ”Made of”.
Vi får Poseidon, spårvagnar och Älvsborgsbron så det visslar om det.
Handlar om patriotism
Visst, ett tema i filmen är att dagens Volvobilar i praktiken tillverkas över hela världen.
I Kroatien, Grekland, Belgien och så vidare.
Ändå är det klart att det handlar om ett slags patriotism, ungefär som det brukar göra i de mest påkostade reklam
filmerna för amerikanska bilmärken. Det är bilstaden som reser sig och kommer tillbaka, som den gjort så många gånger
förut.
Göteborgspatriotism och stolthet över svensk produktion och det svenska samhället.
Det är faktiskt lite befriande.
Ekonomin går bra och Sverige placerar sig högt på topplistor över världens bästa länder att leva i. Ändå handlar det mesta i den offentliga debatten om kris och katastrof. Och när det gäller industrin hänger en märkligt negativ ton kvar från den förra regeringens tid.
Människor i huvudrollen
Göteborg och Sverige har en roll när Volvo ska sälja bilar. Men huvudrollen har faktiskt människorna som bygger
bilarna. Som kliver upp tidigt på morgonen – det är svårt att inte tänka på Stefan Löfvens väckarklocka – för att hinna väcka familjen innan skiftet. Människorna som jobbar på banan eller förmonterar komponenterna. Människor som testar säkerheten och som konstruerar morgondagens bilar.
Människor med olika bakgrund som är stolta över det man producerar, och som har anledning att vara stolta.
Tillsammans, med gemensamma ansträngningar kan vi göra världen – eller i alla fall bilarna – lite bättre, lite säkrare och lite mer hållbara. Och på kuppen blir vi också lite mer konkurrenskraftiga.
Väckarklocka
Naturligtvis är det ett politiskt budskap, men ett budskap som har märkvärdigt svårt att ta plats i den politiska debatten.
För svenska politiker och partier borde det vara just en väckarklocka när det krävs en reklamfilm från en multinationell biltillverkare för att visa upp det bästa hos Sverige.