Hoppa till innehållAftonbladet

Dagens namn: Frans, Frank

Kapitalet kräver ”tyst i klassen”

26 JUNI 2014. SKOLAN.

Marcus Wallenberg kräver ordning och reda i skolan. Lärarna måste få eleverna att uppföra sig, menar han och hans k­olleger i Svenskt näringsliv.

I tidningen Dagens industri kan vi läsa att näringslivets chefer anser att det är skolans uppgift att lära ut ”respektfullt bemötande, uthållighet i arbetet, ordningsamhet och punktlighet.” 

Deras krav avslöjar nog mer om n­äringslivet än om skolan, men direktörerna är väl vana vid att leja ut barn­uppfostran till andra. En normal människa skulle annars tycka att det är föräldrarnas ansvar att uppfostra sina barn.

Borde få utveckla undervisningen

Lärarna ska inte vara några super­nannys. De är inga Mary Poppins utan p­edagoger med uppgift att ge eleverna kunskap. Med tanke på de dåliga resultaten i svenska skolan borde de helt enkelt få utveckla sin undervisning. Lärarna måste ständigt fylla på sina egna kunskaper för att förbli duktiga pedagoger med b­ibehållet självförtroende.

Verkligheten är dock en annan.

Bara fem procent av de svenska lärarn­a tycker att deras yrke har hög status, visar den internationella OECD-undersökningen Talis som presenterades i går. Motsvarande siffra i till exempel Finland är 59 procent.

Nästan hälften av de svenska lärarna ångrar sitt yrkesval och det är den sämsta siffran bland alla länder i undersökningen. Svenska lärare får mindre kompetensutveckling och deltar sällan i  i­ntroduktions- och mentorskapsverksamheter. I stället får de ta en massa skit. Ogiltig frånvaro, sen ankomst, glåpord och hot är vanligare i svenska skolor.

Våra elever leder den internationella skolkligan och det borde vara ett problem även för föräldrarna.

De svenska lärarna uppger att de arbetar fler timmar i veckan, men att de ägnar färre timmar år undervisning. De är inte bara supernannys, de har också blivit s­upersekreterare som sköter mängder av pappersarbete. Rektorerna har inte tid att vara pedagogiska ledare för de har mest kontorsarbete av alla.

Wallenberg kan bidra

Nio av tio svenska lärare tycker ändå om sitt arbete, de måste bara få bättre förutsättningar för att kunna göra ett riktigt bra jobb.

Och här har faktiskt Marcus Wallenberg och hans släktingar ett ansvar. Tillsammans kontrollerar de en stor del av de svenska friskolor där lärarna får minst kompetensutveckling av alla. Wallenbergfamiljen kan fortsätta att behandla sina lärare som barnflickor. Eller så kan de ge dem förutsättningar att bli riktigt bra lärare.

Vinst eller verksamhet, det är bara att välja.

Följ ämnen i artikeln