Hoppa till innehållAftonbladet

Dagens namn: Frans, Frank

Trängselavgifterna är alldeles för låga

Trafikbråket är redan i gång. Gångtrafikanter hatar cyklister som hatar bilister som trängs med bussar och lastbilar. ­Gatorna i de svenska storstäderna har helt enkelt blivit för trånga.

I Stockholm har trafikplanerarna ­räknat ut att det behövs 45 meter breda ­gator för att alla trafikanter ska få plats. I genomsnitt är en huvudgata bara 20–30 meter bred.

Det är klart att det blir slagsmål.

Problemen är som störst under de varma årstiderna när cyklisterna är som flest. De blir liksom tillskottet som de andra inte tål. Dessutom cyklar många som flåbusar. Häromdagen bötfällde Stockholmspolisen 15 ­personer vid Götgatsbacken på ­Södermalm på mindre än en timme.

Samtliga var cyk­lister och de fälldes för fortkörning.

Cyklisterna ligger i klungor framför bussar som inte ­kommer fram. Eller så genar de över gångbanor där ­gående flyr för sina liv. Det är bra att polisen kontrollerar dem.

Men de måste också få en ärlig chans. De måste få ett eget rum i trafiken.

I Stockholm går gatuborgarrådet Ulla Hamilton ut och vädjar om fred på ­gatorna. Men så här blir det om man ­förespråkar djungelns lag.

Om hon i stället tog kontroll över ­trafiken skulle både liv och förstånd kunna sparas.

Hälsa, buller och klimat, all logik talar för att det är bilarna som måste maka på sig och Ulla Hamilton har redan ­instrumentet. Det är bara att höja trängsel­avgifterna.

Avgifterna var aldrig menade som ­någon kassako för nya vägprojekt. De skapades för att minska trafiken.

Det är alltså dags att börja använda dem för att skapa fred på våra gator.

Följ ämnen i artikeln