Hoppa till innehållAftonbladet

Dagens namn: Frans, Frank

Ikeas blöta filt kväver staden

Öppnar nytt  Ikea planerar att bygga ännu ett varuhus i Stockholm – vid Globen. Etableringen blir en del 
i den nya satsningen ”Söderstaden” som ska konkurrera med både innerstaden och andra shoppingcentrum.

Hur många bokhyllor kan en stockholmare köpa?

Det är ju inte så att huvudstadsborna saknar möjligheter att handla på Ikea. Strax norr om staden ligger ett möbel­varuhus och strax söder om ligger ett annat.

Ändå planerar Ikea att öppna ännu ett varuhus och för säkerhets skull placeras det mitt emellan de båda andra. Vid Globen. Ett stenkast från Skanstull.

Räknar med konkurser

De redan bortskämda stockholmarna får alltså ytterligare 136 000 kvadratmeter butiks-yta och 4 000 parkeringsplatser nästan mitt i staden.

I stället för att bygga bostäder satsar den moderatledda stadshusledningen på ännu mer shopping. Ikeas etablering blir en del av den nya satsningen ”Söderstaden” som ska konkurrera med både innerstaden och andra shoppingcentrum i närheten.

Moderaterna brukar göra så, de räknar alltid med ett visst antal konkurser.  För dem är det naturligt att bygga nytt medan det gamla får slumma igen. Slit och släng, fast i stor skala. Det spelar ingen roll om det handlar om skolor, äldrevård eller för den delen stadsplanering.

Butiker får slå igen

Vi ser samma utveckling runt om i Sverige. Nya shoppingcentrum växer upp medan butiker i stadskärnorna får slå igen.

Utbudet blir mer enahanda eftersom det bara är de stora kedjorna som har råd att följa med till de nya galleriorna.

Ikea är självklart den största magneten. Företaget lägger som en blöt filt över resten av staden. Torg, gator, bibliotek och församlingssalar. Alla de samlingsplatser som inte är kommersiella får mindre utrymme och möjligheterna att mötas blir färre. Men en stad kan inte byggas av shopping­gallerior.

Borde minska bilismen

I Stockholm har opposition­en reagerat mot att Ikea tar sig längre in i staden.

– Stora parkeringsytor och mycket transporter, det tycker jag verkar som ett väldigt dåligt förslag, säger Maria Östberg Svanelind (S) bland annat till Svenska Dagbladet.

Och visst är det dåligt. Vi borde minska bilismen för klimat­ets skull. När bensinen blir dyrare och allt fler gör sina inköp på internet, då minskar dessutom underlaget för nya gallerior. Men Moderaterna fortsätter att bygga gårdagens samhälle ända tills tiden hinner ikapp dem.

Följ ämnen i artikeln