Hoppa till innehållAftonbladet

Dagens namn: Frans, Frank

Ett inställt tåg är inte alls försenat

Trafikverket låtsas som ingenting, känner inte ens till några försenade tåg.

De som stått på iskalla perronger över hela Sverige har länge misstänkt att det saknas planering och kontroll. Nu får resenärerna stöd av Riksrevisionen. Trafikverket har dålig koll på sina förseningar. Statistiken är så dålig att tågen inte framstår som ­särskilt försenade.

Ett inställt tåg räknas inte alls och ses över huvud taget inte som en försening.

Svensk trafikplanering i Kafka-tappning.

Det svenska tågkaoset beror alltså ­inte bara på bristande investeringar.

Riksrevisionen konstaterar att regeringen släppt hela järnvägsfrågan. Myndigheter och andra aktörer har kunnat göra lite hur som helst och resultatet har blivit vilda västern på räls.

Till exempel har Jernhusen ansvar för byggnader och underhållsdepåer. Men Jernhusen har inte byggt några nya ­depåer där den ökade trafiken går fram. Underhållsdepåerna ligger alltså på fel platser och tomma tåg måste köras långa sträckor för att komma till depå. De tomma transporterna tar tid och ­bidrar till trängseln på spåren.

Riksrevisionens kritik av Trafik­verket är heller inte nådig. Banunderhållet är otillräckligt, upphandlingen av entreprenörer brister och till det kommer alla förseningar. Granskningen visar att regeringen har det yttersta ansvaret ­eftersom den inte gett Trafikverket tillräckliga förutsättningar. 

Men allt det där har resenärerna fattat för länge sedan. Man hinner tänka en hel del medan man står där och fryser på perrongen.

Följ ämnen i artikeln