Se upp så du inte blir bajsnödig i Stockholm

Stockholms stad kan komma att behöva riva 66 av 81 offentliga toaletter.
– I dagsläget är det JCDecauxs toalettbyggnader. Om de inte lägger anbud eller vinner den nya upphandlingen, så står ju deras byggnader på vår mark, säger trafikborgarrådet Lars Strömgren (MP).

Aftonbladets ledarsida är oberoende socialdemokratisk.

STOCKHOLM Att besöka en offentlig toalett är ett öde få människor vill gå till mötes. Men ibland finns det inget val. Nöden har ingen lag.

Men snart kommer kanske alla på Stockholms gator få knipa ihop och uträtta sina behov någon annanstans.

För nu finns det en risk att 81 av 95 offentliga toaletter i staden rivs.

Allt grundar sig i ett avtal som det borgerliga styret, bestående av M, L, C och KD, skrev på 2014. Då ingick man en ohelig allians mellan det offentliga och privata.

Reklamföretaget JCDecaux vann en upphandling och fick tillåtelse att bygga och äga 66 toaletter. I utbyte fick de 350 reklamplatser i Stockholm.

Tio år senare har stora problem uppstått. Avtalet som det borgerliga styret skrev med JCDecaux går ut i april 2025. Att ett avtal löper ut är inget konstigt i sig. Men det finns andra bekymmer.

Kontraktet går inte att förlänga. Stockholms stad kan inte heller köpa loss toaletterna. Nu sitter man i en knivig sits.

Det menar i alla fall dagens trafikborgarråd Lars Strömgren (MP).

Trafikborgarråd Lars Strömgren (MP).

– I dagsläget är det JCDecauxs toalettbyggnader. Om de inte lägger anbud eller vinner den nya upphandlingen, så står ju deras byggnader på vår mark.

Toaletterna måste alltså antingen rivas eller fortsätta drivas i JCDceaux regi. Och inget av det är kanske önskvärt.

Om JCDecaux är intresserade av att vara med i en ny upphandling får de vara det. Om de inte vill eller inte presenterar ett tillräckligt bra bud får de ta bort sina toaletter och kanske flytta dem till en annan stad, menar Strömgren.

Men det finns fler problemen med toaletterna.

Bottenplattorna som de är byggda på är utformade enbart för att passa JCDecauxs toalettmodeller. Och det var bökigare än man tänkt att få dem på plats. När vatten och avlopp skulle dras till de speciella bottenplattorna uppstod en del krångel. Budgeten sprack och notan landade på 46 miljoner kronor.

Om JCDecaux inte vinner den nya upphandlingen behöver bottenplattorna rivas upp och nya byggnader måste anläggas.

Märkliga avtal som inte går att förlänga eller köpa sig fri från, en spräckt budget och bottenplattor som inte går att återanvända.

Stockholms stad vill nu ålägga toalettbesökarna en avgift på tio kronor per gång. Lars Strömgren menar att det handlar om att ge besökarna en bättre upplevelse.

– Utan att låta för raljant så är de inte helt... de håller inte riktigt den standarden som man önskar när man öppnar dörren och har bråttom.

Att avgiftsbelägga toaletterna är knappast en okontroversiell idé.

Marie Lindh är ordförande för Stockholms Mag- och tarmförening. Hon ser problem med att besökare ska få betala för sig och menar att det innebär en slags social orättvisa.

– Har du mag- och tarmproblem och måste gå på toa är det väldigt bråttom. När du väl kommer fram är det stor skillnad om det tar en eller 20 sekunder att komma in, säger Lindh till tidningen Mitt i.

Lars Strömgren verkar ha en poäng i att upplevelsen för besökarna behöver bli bättre. I höstas rapporterade SVT Nyheter att Stockholm stads toaletter felanmäls mer än någonsin. Dessutom visar en undersökning från det brittiska badrumsföretaget, Showers To You, att vår huvudstad har fjärde sämst offentliga toaletter i hela Europa.

JCDecaux är dock själv nöjda med vad de har levererat. I ett offentligt uttalande på sin hemsida skriver de bland annat:
”Antalet besökare till våra toaletter vittnar om den stora nyttan som de gör, inte minst för att hålla Stockholms gator rena och fräscha.”

Från utsidan ser toaletterna faktiskt inte alls pjåkiga ut. Åtminstone inte den i Humlegården i centrala Stockholm.

Den gröna fasaden varvas med spegelblanka ytor som gör att det faktiskt andas lite lyx och flärd. Ett ganska trevligt inslag i stadsbilden.

Men nödgas man gå in genom dörren väntar en annan verklighet.

En kompakt, varm stank slår mot ansiktet. Näsan rynkar sig. Stämbanden morrar, nästintill grymtar.

Toapapper med bruna fläckar är utspridda över golvet. Dropparna på toasitsen ligger lika tätt som över en daggfylld gräsmatta en tidig sommarmorgon. I ett hörn återfinns en avlämning från en tidigare besökare.

Det är alltså det här alla nödiga på Stockholms gator möts av när magen gör uppror eller när blåsan är full. Som upplevelse betraktat finns det mer att önska.

JCDecaux menar att toaletterna är självrengörande. Mellan varje besök går en slags dusch över hela toalettutrymmet. Vattnet samlas under byggnaden och:

– Det kommer upp en del odör, utan att gå in mer på detaljer, säger trafikborgarrådet Lars Strömgren.

Han är inte särskilt imponerad av den lösningen och menar att det är komplicerat och driftosäkert. Och den påstådda självrengöringen verkar inte klara av tuffare utmaningar som stanken. Eller att någon gjort nummer två i ett hörn.

Strömgren vill nu att Stockholms stad inte gör samma misstag som det borgerliga styret gjorde för tio år sedan.

– Det ska även finnas en möjlighet för övertagande av toaletterna när avtalet är slut.

Vad som kommer ske med Stockholm stads offentliga toaletter i framtiden är ännu höljt i dunkel. I början av nästa år får vi svaret. Lärdomen av den här upphandlingen torde vara att det ibland är onödigt att gå över ån efter vatten.

En enklare lösning vore möjligen att kommunen helt och hållet äger och driver sina offentliga toaletter. Invånarna betalar en liten slant i skatt och i utbyte får man fullt fungerande, vanliga toaletter i offentlig regi. Kanske kan besöken till och med vara avgiftsfria.

Skattefinansierade toaletter på stan är såklart bara ännu en socialistisk utopi i nyliberalismens Sverige.

Publicerad 16.00

Publisert:

LÄS VIDARE

OM AFTONBLADET

Tipsa oss: SMS 71 000. Mejl: tipsa@aftonbladet.se
Tjänstgörande redaktörer: Stefan Sköld, Sandra Christensen, Emelie Perdomo
Chefredaktör, vd och ansvarig utgivare: Lotta Folcker
Stf ansvarig utgivare: Martin Schori
Redaktionschef: Karin Schmidt
Jobba på Aftonbladet: Klicka här

OM AFTONBLADET