Hoppa till innehållAftonbladet

Dagens namn: Eugen, Eugenia

Sluta kalla Uber delningsekonomi

Uppdaterad 2018-07-23 | Publicerad 2016-05-15

Aftonbladets ledarsida är oberoende socialdemokratisk.

Det handlar om att exploatera människor

Delningsekonomi. Ett begrepp som många av oss antagligen förknippar med något positivt. Människor som delar saker med varandra - i stället för att köpa nytt och eget. Det låter trevligt och är antagligen precis det företag som Uber och Airbnb tagit fasta på i sin marknadsföring. Vi ska tänka att det här är bra för den lilla människan mot de stora jättarna. Men det vi ser nu är faktiskt något annat.

Utnyttjar

Adrian Wooldridge, kolumnist på tidningen The Economist, säger i en intervju att idén med delningsekonomi handlar om att utmana stora företag på deras monopol. Men i stället har det blivit stora företag som tjänar pengar på den lilla människan - under täckmanteln delningsekonomi. Tittar man på Uber förstår man vad Wooldridge menar.

500 miljarder

Amerikanska Uber Technologies Inc är en digital taxiförmedlingstjänst som har sitt säte i Silicon Valley. Tjänsten som startade 2009 finns i dag i över 400 städer och värderas till svindlande 500 miljarder kronor. Det går ut på att privatpersoner använder sina egna bilar för att köra andra privatpersoner mot betalning.

Uber tar uppemot 20 procent av pengarna och resten går till föraren. Men det blir inte mycket kvar efter att förarna betalat bensin och underhåll på bilarna. Förarna saknar många gånger trafiktillstånd och rätt försäkringar. När det uppstår problem är det förarna som får ta smällen.

Olaga taxitrafik

I en intervju i Dagens Nyheter berättar 32-årige Mustafa Al-Saraj att han såg jobbet som Uberpopförare som ett steg in i taxibranschen. Han ansökte om taxilegitimation hos Transportstyrelsen och köpte en bil på kredit med sikte på att starta ett eget taxiföretag i framtiden. Men när han stoppades av polisen förra sommaren blev han dömd för olaga taxitrafik. Trots att han följt Ubers instruktioner. DN:s granskning visar att många som hamnar i kläm är just nysvenskar. En grupp som är särskilt utsatt för den här typen av bolag, eftersom många ännu inte kan lagarna och reglerna och litar på att det Uber säger är korrekt.

Exploatering

Egentligen är icke-kommersiella samåkningsgrupper och liknande verksamheter ingenting nytt och i grunden något positivt. Det är bra för miljön och den egna ekonomin att åka i en fullastad bil än att åka ensam. I Sverige har vi också en annan tradition av alternativt företagande, tillexempel kooperativ, där de som arbetar också äger verksamheten och där vinsten återinvesteras.

Uber handlar inte så mycket om delning utan mer om exploatering. Det kan inga hippa modeord ändra på.

Somar Al Naher