Hoppa till innehållAftonbladet

Dagens namn: Frans, Frank

Vilda västern på Västgötaslätten

Publicerad 2014-01-21

Aftonbladets ledarsida är oberoende socialdemokratisk.

När SJ satsar på upprustning av gamla X2000-tåg, då handlar det om överlevnad.

Regeringen har styckat upp järnvägen och sålt ut delarna. SJ fick inte ens satsa sina vinster på bättre tågtrafik.

 I stället har regeringen konfiskerat pengarna. SJ har ett avkastningskrav på tio procent, vilket innebär att en halv miljard om året har gått direkt in i statskassan. Regeringen Reinfeldt ville hellre sänka skatten.

I dag tvingades SJ presentera sitt stora första sparpaket. 400 anställda varslas om uppsägning. 17 av 24 resebutiker stänger.

Rivaliteten

– I dag fokuserar vi på administration och försäljning, säger SJ:s vd Crister Fritzson. Sedan kommer vi att titta över alla kostnader i bolaget, IT, planering och underhåll.

Om den översynen kommer att leda till ytterligare varsel längre fram vill han inte svara på. SJ måste i vilket fall bli en mer "konkurrenskraftig organisation". Rivaliteten på den slitna rälsen är stor. På sträckan Göteborg-Malmö tävlar SJ med Öresundstågen. Mellan Stockholm - Göteborg kör även kinesiska MTR och på just Västra stambanan lär det bli full kalabalik till sommaren när även Citytåg tar upp tävlingen med SJ.

Konkurrens

– Det är en tuff situation, konstaterar Crister Fritzson till Sydsvenskan. Vi måste agera snabbt, vi har för hög kostnadsnivå i förhållande till vår omsättning.

Men det var väl just det här regeringen ville uppnå. Vilda västern på Västgötaslätten. Tre tågbolag som konkurrerar med varandra mellan landets två största städer.

Men passagerarna kommer givetvis inte att åka oftare bara för att det går fler tåg. Systemet bygger på utslagning. Precis som när skolor som JB går i konkurs räknar regeringen med att tågbolag kommer att slås ut.

Överlevnad

Det är därför SJ nu satsar sina sista pengar på att rusta upp de gamla X2000-tågen. Bolaget satsar på överlevnad. Frågan är dock om något enda tågbolag kan överleva på den dåligt underhållna rälsen? Den godstrafik som förr gick på järnväg körs numera allt oftare på lastbil. Det är inte bara SJ som varslar, Infranord som bygger järnväg och godstransportören Green Cargo drar ner med sammanlagt 1000 anställda.

Men det är väl logiskt att allt fler lämnar järnvägen, att allt fler tvingas ta bilen. Regeringen Reinfeldt satsar på motorvägar för bilen är det minst kollektiva färdmedlet av alla.