Hoppa till innehållAftonbladet

Dagens namn: Mikael, Mikaela

Ungas arbetslöshet ingen kostnadsfråga

Arbetsmarknadsminister utan fungerande recept i arbetsmarknadspolitiken.

Minns ni brevet? Ja, det där som Moderaternas valledare i Stockholm skickade ut till anställda i Stockholms läns landsting för att berätta att de kunde bli av med jobbet om de inte röstade borgerligt i valet 2014, alltså.

Minns ni vad det handlade om? Just det, den halverade arbetsgivaravgiften för unga.

Det är en rabatt på arbetsgivaravgiften som gäller alla unga under 26 år, oavsett om de nyanställs eller om de redan har ett jobb, och det vill vänsterpartierna i riksdagen ta bort.

Alltså pumpar Moderaterna nu ut budskapet att varje ung svensk som vill bli av med jobbet ska rösta på Socialdemokraterna.

Snordyr satsning

Varför de röda partierna är emot ungdomsrabatten vill Moderaterna däremot inte prata om.

Forskningen visar nämligen att satsningen är snordyr och utan att skapa en massa nya jobb. Enligt Institutet för arbetsmarknads- och utbildningspolitisk utvärdering, Ifau, kostar rabatten staten 17 miljarder kronor om året. Det är pengar som skapat mycket få jobb: som mest 10 000, men kanske bara 6 000.

Enligt Ifaus beräkningar har varje nytt jobb då kostat oss cirka 1,6 miljoner kronor per år. Det är pengar som skulle kunna gå till jobbpolitik som fungerar - för 1,6 miljoner kan man anställa tre nya lärare eller fyra undersköterskor i äldrevården, till exempel.

När miljarderna som använts för sänkningen av arbetsgivaravgiften inte haft några märkbara effekter borde kanske Moderaterna stanna och fråga sig: är ungdomsarbetslösheten verkligen en kostnadsfråga?

Experterna sågar förslaget

Nu vill regeringen göra om ungdomsrabatten i alla fall: arbetsgivaravgifterna för unga upp till 23 år ska sänkas kraftigt.

Det är en idé som sågas av expertisen.

I ett remissvar skriver Arbetsförmedlingen att det "är oklart om den föreslagna sänkningen av socialavgifterna har förutsättningar att bidra till att varaktigt öka sysselsättningen och minska ungdomsarbetslösheten".

Även Riksrevisionen, Ekonomistyrningsverket och Ifau ifrågasätter att en ny sänkning av arbetsgivaravgiften skulle leda till fler jobb och lägre arbetslöshet bland unga.

De enda som tycker förslaget är heltoppen är Hotell- och restaurangbranschens företrädare Visita.

Det är nu inte så konstigt att de är glada. Enligt Skatteverkets siffror som DN presenterade för två år sedan så är hotell- och restaurangbranschen den stora vinnaren på sänkningen av arbetsgivaravgiften, åtminstone ekonomiskt. De har ju så många unga anställda och nya sänkningar betyder nya pengar. Nya anställda? Nja.

Det är klart att finns det argument för rabatter på arbetsgivaravgiften för unga. Men kampen mot ungdomsarbetslösheten är inte ett sådant.

Det är på tiden att vår regering inser det också.

Följ ämnen i artikeln