Hoppa till innehållAftonbladet

Dagens namn: Frans, Frank

Annie Lööf måste ställa krav på Volvo

Uppdaterad 2013-10-18 | Publicerad 2013-10-17

Aftonbladets ledarsida är oberoende socialdemokratisk.

När Volvo Lastvagnar organiserar om berörs 200 anställda vid Tuvefabriken i Göteborg. 500 förlorar jobben vid fabriken i Umeå. Bilden är tagen vid ett tidigare varsel i Tuve.

Flykten från Norrland fortsätter.

Just nu är det Volvo som flyttar monteringen av hyttinredning från Umeå till Göteborg. Tillverkningen av tunga lastbilar minskas till en produktionslinje i Göteborg medan de medeltunga lastbilarna kommer att monteras i franska Blainville.

Volvokoncernen optimerar lastbilstillverkningen i Europa, som det står i företagets pressmeddelande.

Det betyder alltså att allting flyttar söderut.

På sikt berörs 200 anställningar i Göteborg, men värst drabbas fabriken i Umeå där 500 jobb ska bort. Hundratals anställda hos underleverantörerna kommer att följa efter. Det innebär att över tusen människor kommer att förlora jobben om Volvo lägger ner monteringen i Umeå.

– Det här är den värsta enskilda arbetsnedläggelsen i Umeå i modern tid, säger Arbetsförmedlingens Bo Gustavsson till Västerbottens-Kuriren.

Han jämför med de stora försvarsnedläggningarna och menar att den här faktiskt är värre. Den kommer dessutom i en tid då arbetslösheten är hög och skyddsnätet svagt.

Carola Andersson är ordförande för IF Metall i södra Västerbotten och hon tror att Volvo har en plan. Att det här kan vara början till slutet för Volvo Lastvagnar i Umeå.

Och fabriken har inte gått dåligt, snarare verkar det som om Volvo minskar i Umeå, Göteborg och belgiska Gent för att kunna koncentrera lastbilstillverkningen till Frankrike.

Om Volvo fullföljer den "optimeringen" kan det innebära att hela fabriken i Umeå är i fara. Att det i sådana fall kan handla om flera tusen jobb bara i Västerbotten. Men så långt har det inte gått än.

För bara några veckor sedan var näringsminister Annie Lööf inbjuden till Umeåfabriken. 

– Jag tycker det är viktigt att Volvo får ha kvar sin produktion och det är något jag kommer att kämpa för, sa hon då.

Det gick uppenbarligen inte så bra i samtalen mellan näringsministern och Volvo. Men hon får inte vika ner sig nu.

Annie Lööf måste ligga på så att företaget ändrar sina planer.

Kanske finns det fortfarande något hon kan göra. Skulle Volvo till exempel vara betjänt av ett ökat transportstöd?

Kommunikationsdirektören på AB Volvo menar att företaget är en global koncern som inte kan ta några regionalpolitiska hänsyn och det påståendet gör väl ingen förvånad.

Det är näringsministern som ska driva den frågan. Det är nu alliansens regionalpolitik prövas.