Moderaterna har startat trollfabrik
Publicerad 2016-11-15
Aftonbladets ledarsida är oberoende socialdemokratisk.
15 november
Nättroll
Visste ni att socialförsäkringsminister Annika Strandhäll vill avskaffa manlig rösträtt?
Troligen inte, eftersom det inte är sant.
Men efter att hon skämtade om det på Facebook efter USA-valet låtsades Moderaterna att hon menade allvar och startade en kampanj på nätet.
Och det fungerade precis som tänkt. Hatsajterna och SD:s nätsoldater plockade snabbt upp budskapet.
”Trevligt att få samtal från män som tycker att jag ska dra åt helvete och dö för att jag jobbar med ett kvinnligt statsråd som skojade lite”, skrev Linn Johansson, presskommunikatör vid Socialdepartementet på Twitter.
Att avsiktligt mobilisera så kallade nättroll, alltså personer på internet som bara är aggressiva och ute efter att förstöra, är inget nytt. Sverigedemokraterna har sedan många år byggt upp ett sinnrikt nätverk av hatsajter, Facebookgrupper och nätaktivister som bär upp partiets kommunikation.
Och som hotar och förföljer meningsmotståndare.
Mannen bakom kampanjen mot Annika Strandhäll heter Delmon Haffo och är anställd på M:s partikansli. För inte länge sedan kallade han Stefan Löfven en "full statsminister som säger en massa fel” och hans ton i sociala medier är utpräglat konfrontativ och hånfull.
Det är nämligen hans jobb, vilket säger en del.
Men är detta verkligen något att bry sig om?
Ja, för paradoxalt nog var det personer som Delmon Haffo som utgjorde ryggraden i Donald Trumps framgångsrika kampanj för att bli president.
Vi lever allt större del av våra liv på nätet och sociala medier är som gjorda för fejkade drev, desinformation och smutskastning av politiska motståndare och journalister.
”I USA är ’negative campaigning’, ibland med lögner om motståndaren, en självklar del i det politiska livet. Debatten brutaliseras och ’trumpifieras’. Den bör nog inte ens kallas för debatt”, skrev Jens Runnberg, liberal politisk redaktör för Dalarnas Tidningar i en kommentar till Haffos fylleanklagelser mot Löfven.
Men Delmon Haffo är långt ifrån ensam.
Efter valförlusten 2014 har Moderaterna börjat bygga upp en struktur liknande SD:s, en egen trollfabrik och egna sajter. Och nu börjar vi se resultatet.
Under USA-valrörelsen var flera partiföreträdare, bland andra partisekreteraren Tomas Tobé, där för att studera metoderna på plats.
En av de saker som präglade Donald Trumps kampanj var att extremhögern och den vanliga högern successivt smälte ihop till ett, särskilt på nätet. Steve Bannon, chef för den största amerikanska hatsajten Breitbart News, rekryterades till ordförande för hela Trumpkampanjen.
I går blev han utsedd till chefstrateg för den nya presidenten i Vita huset.
Det vore som om Moderaterna och Sverigedemokraterna smälte ihop till samma parti och Avpixlats chefredaktör blev planeringschef på statsrådsberedningen åt statsminister Anna Kinberg Batra.
En bärande del i både Donald Trumps och Moderaternas argumentation är att deras allt hänsynslösare tonläge egentligen är vänsterns och medias fel. Och självklart kräver ett bättre samtalsklimat att båda sidor inser problemet.
Men det finns inget vänster-Avpixlat som förföljer journalister och hänger ut minderåriga. Inget vänsterextremt parti börjar ha uppåt tjugo procent i opinionsmätningarna och ingen vänsterextremist har valts till president i USA.
Högerns tonläge är högerns eget ansvar. Och konsekvensen just nu är precis det Jens Runnberg från Dalarnas Tidningar skriver: debatten trumpifieras – även i Sverige.
Är ett annat samtalsklimat möjligt?
Ett där vi diskuterar sakfrågor och inte vad folk har skämtat om på Facebook, ett där människors vardag står i centrum och inte bara det politiska spelet?
Jag tror det, för det finns väldigt många kloka, engagerade och duktiga människor i Sverige – från alla politiska läger.
Men de måste trampa på bromsen i tid.