Hoppa till innehållAftonbladet

Dagens namn: Eugen, Eugenia

Gamla stan har blivit överklassens p-plats

Uppdaterad 2011-03-11 | Publicerad 2008-07-24

Aftonbladets ledarsida är oberoende socialdemokratisk.

Den riktiga sommarvärmen har kommit och i Gamla Stan svettas turisterna.

I år är de fler än någonsin tidigare.

Uppe vid Trångsund trängs en grupp turister, alla vill de ta den bästa bilden över Stortorget.

Det här är Stockholms äldsta torg och turisterna vill fånga in de gamla 1600-tals­husen med Tyska kyrkans torn i bakgrunden. Men blickfånget störs av en slarvigt parkerad Audi.

Nere på Stortorget tronar den gamla brunnen från 1778. På trappan till Börshuset sitter barnfamiljerna och äter glass.

Nedanför dem står en Honda Accord parkerad, som tappad mitt på torget.

Gamla Stan ska vara helt bilfri från klockan elva på förmiddagen till klockan sex nästa morgon.

Nu är klockan halv två på eftermiddagen. Här ska inte finnas en enda bil.

Stockholm är en av få huvudstäder i Europa som inte klarar av att skydda sin medeltida stadskärna. I höst tar Ulla Hamilton (m) över trafikfrågorna i Stockholms stad. Hon borde börja med att åka till Prag eller Rom för att lära sig hur man skyddar sitt kulturarv.

Varför inte börja med att rensa Munkbron och Kornhamnstorg? Här skulle caféerna kunna bre ut sig. Här skulle man kunna sitta och se solen gå ner över Riddarfjärden.

Men Gamla Stan har blivit överklassens parkeringsplats.

Längs Lilla och Stora Nygatan står suvarna på rad. Och där, nästan tvärs över en gränd står en kritvit BMW.

Ja, det är ju knappast fattig­lapparna som tar bilen till Gamla Stan.

Stora Nygatan är faktiskt en gågata, men bilarna kör mellan de flanerande turisterna som får hoppa undan och på serveringarna utanför café Kladdkakan och restaurang Slingerbulten står borden ängsligt längs husväggen för att ge plats för biltrafiken.

Stockholms stadshus byter politisk majoritet vid varje val. Men det finns inte någon majoritet som lyckats befria vårt främsta turistmål från bilarna. Trafikregleringen i Gamla Stan har alltid varit en ängslig kompromiss. Man undrar varför?

Just i år är Gamla Stan är bilfri under vissa delar av dygnet, men skyltningen är så komplicerad att ingen riktigt begriper när.

Skyltningen är dessutom olika vid olika infarter, så vilka regler är det som gäller? Jag ifrågasätter inte färdtjänst och varuleveranser, men vad har resten här att göra?

Bilarna är koncentrerade till västra delen av Gamla Stan. Jag vandrar längs Gråmunken och Nygatorna?...?vad är haken?

Och då känner jag igen husen. Det är här riksdagsledamöterna bor när de inte har sommarlov. Kan det vara så enkelt som att de vill kunna köra ända fram till porten?

En Volvo backar upp och parkerar på Gråmunken och jag minns min semester. Det är bara ett par veckor vi satt på det italienska torget och åt middag.

Det var svalt och i tystnaden kunde vi höra duvorna kuttra, besticken slamrade från borden intill och borta vid trädet skrattade ungarna utan rädsla för att bli påkörda.