Hoppa till innehållAftonbladet

Dagens namn: Bror

Dåliga skolresultat är inte invandrarnas fel

Utbildningsminister Jan Björklund skyller fortfarande på lärarna. Ingen annan yrkesgrupp har mobbats så hårt av en ansvarig minister.

Jan Björklund döljer den verkliga orsaken till de dåliga skolresultaten.

Det var länge sedan lärarkåren kunde se på utbildningsministern som sin minister.

Näst efter lärarna kommer invandringen. Jan Björklund menar att problemen i skolan beror på den "ökande bostadssegregationen".

Han skyller på invandrarna. Utlandsfödda barn borde gå längre i skolan, säger han.

Sammantaget menar han alltså att nya tuffa lärare och flera år i varje klass skulle förbättra svenska skolans dåliga resultat. Mer disciplin, säger han och man riktigt känner hur dörren smäller igen.

Bakom den hårda fängelseretoriken döljer sig dock det faktum Jan Björklund försöker dölja: det är det fria skolvalet som ökar segregationen.

”Rätt” kamrater

Tidigare har Skolverket lämnat sin rapport om de ökade klyftorna i den svenska skolan. I dag tar tre forskare på Stockholms universitet debatten vidare med sin rapport "Den svenska skolans nya geografi". Rapporten är skriven av kulturgeograferna Bo Malmberg, Eva Andersson och John Östlund och den visar att privilegierade föräldrar utnyttjar skolvalet för att undvika underprivilegierade elever.

Särskilt i storstäderna väljer föräldrarna långa skolvägar för att barnen ska få "rätt" kamrater.

Det är barn till högutbildade, svenskfödda, icke ensamstående och icke socialbidragsberoende som har längst skolväg.

Elever med föräldrar som tillhör synliga minoriteter, är ensamstående, utan utbildning eller beroende av socialbidrag får gå i skolan som ligger närmast.

Elitskolor

Om de privilegierade eleverna bor i ett välbeställt område får de gå i en skola som ligger nära.

Om de däremot bor farligt nära de underprivilegierade, ja då skjutsas de bort från området.

Det fria skolvalet presenteras oftast som elevens möjlighet att välja den bästa skolan. Men det är medelklassens barn som väljer medan underklassens ungar får gå i områdets skola.

Så bildas elitskolor och skolor med sämre resultat. Klyftorna handlar inte om dåligt utbildade invandrarbarn, för skillnaderna består även när forskarna plockar bort barn från särskilt utsatta länder.

Sverige är ett klassamhälle helt enkelt. Ett samhälle som inte tar hand om alla sina barn.

Följ ämnen i artikeln