Hoppa till innehållAftonbladet

Dagens namn: Mikael, Mikaela

Lättnad på Scania efter tyska köpet

I veckan blev det klart att tyska bil­jätten Volkswagen sannolikt blir ny ägare till lastbilstillverkaren Scania. När pensionsbolaget Alecta ändrade sig i förrgår och sa ja till VW-budet var saken biff. Över 90 procent av aktierna kommer att ägas av tyskarna och från fack­liga Scaniaklubben i Södertälje ­uttrycker man stor lättnad.

Det där kanske förvånar.

När internationella jättar tar över svenska bolag finns alltid risken att ­både arbetstillfällen och kunskap försvinner i spåren av nedläggningar eller fabriksflyttar.

Och det är klart att det funnits och finns en berättigad oro kring vad som ska hända med jobben. Scania har ­cirka 15 000 anställda i Sverige, de flesta i Södertälje.

Parallellerna till en annan företagsförsäljning med kopplingar till Södertälje – där amerikanska Pfizer vill köpa svensk-brittiska Astra Zeneca – är lätta att dra. Men där är facken emot och varnar för att köpet bara kommer att ­leda till att svensk industrikultur och forskning kommer att slås sönder av skatteplanerare. En sak har affärerna gemensamt: Den svenska regeringens monumentala ointresse.

Men klubben på Scania stödde tidigt VW-affären. I förhandlingar med tyskarna har man nått en uppgörelse där huvudkontoret blir kvar i Södertälje och där facket i framtiden får vetorätt mot eventuella framtida jobbflyttar och nedläggningar.

Det är ett styrkebesked för den i Sverige viktiga lastbilstillverkningen och ger också Scania ny arbetsro.

Det kan förstås bli så att Scania-jobb i framtiden ändå försvinner eller flyttar bort från Sverige. Men inte utan att facket säger ja.

I allra bästa fall kan vetorättskonstruktionen komma att skydda de ­anställda bättre än centraleuropeiska modeller där arbetsgivare lovar att ­behålla personal i utbyte mot att facken ger upp förmåner de tidigare förhandlat till sig. Kanske kan det också fungera som inspiration till kommande avtal om hur man räddar kvar jobb i Sverige.

Följ ämnen i artikeln