Tyst debatt om ett tyskt Scania
Uppdaterad 2011-03-11 | Publicerad 2008-03-04
Aftonbladets ledarsida är oberoende socialdemokratisk.
Det har snart gått fyra år sedan verkstadsklubbens ordförande på Torslanda, Olle Ludvigsson, guidade mig genom slussen in på fabriken. Jag hade åkt till Göteborg med min Volvo Duett för att intervjua dem som byggt bilar ända sedan Torslanda grundades, och passade på att diskutera Volvos roll som kugge i en internationell koncern.
–?Visst var det lättare när vd satt på berget, sa Ludvigsson.
Även om han betonade att samarbetet med ledningen i Göteborg fungerade bra blir det fackliga arbetet svårare när beslut fattas på andra kontinenter och på främmande språk.
Jag har skrivit om massor av svenska industrier under åren. Om Continental i Gislaved, om Saab i Trollhättan och om Bachos fabrik i Enköping till exempel. Och ofta, ofta har en del av historien varit utländska ägare och en logik?–?ibland industriell och ibland politisk?–?där de svenska jobben blir en restpost.
I går kom beskedet att Volkswagen köper Investors aktier i Scania och därmed får kontroll över företaget. En jätteaffär på 18 miljarder kronor. Lastbilstillverkaren i Södertälje har länge betraktats som ett av Sveriges mest välskötta företag. En kronjuvel, sa IF Metalls ordförande Stefan Löfven i går.
Samtidigt har Scania under de senaste åren skakats av strider om ägandet. Det tyska lastbilsföretaget MAN har under sin svenske chef Håkan Samuelsson försökt ta över företaget, mot företagsledningens och Investors vilja och trots fackligt motstånd.
Det är bara en månad sedan AMF-pension vållade debatt genom att överlåta sina röststarka A-aktier till MAN. En affär som fick Löfven att tala om hur stabila svenska företag förstördes.
Var Volkswagen?–?storägare i både Scania och MAN?–?stått har periodvis varit lite oklart. Möjligen finns en långsiktig plan med sikte på att samordna koncernens egen tillverkning av tunga fordon med Scania och MAN.
Om detta talades det dock tyst i går. Ägandet blir tyskt, men huvudkontor, forskning och utveckling kommer att finnas kvar i Sverige försäkrade Martin Winterkorn, vd för Volkswagen. Så länge de löftena hålls förblir Scania på sätt och vis ett svenskt företag.
–?Vi är inte oroliga, sa verkstadsklubbens nyvalde ordförande Johan Järvklo.
Scania slipper den osäkerhet ett oklart ägandet skapat. MAN får, i vart fall tillsvidare, ingen plats i styrelsen och inget ökat inflytande.
Kommentarerna från Södertälje andades i går en försiktig lättnad. Det är inte svårt att förstå. Scania behöver en smula arbetsro.
Ändå demonstrerar gårdagens affär ännu en gång att det inte finns något nationellt kapital?–?privat eller kollektivt?–?som har kraften eller viljan att försvara ett svenskt ägande.
Långsiktigt betyder det till slut att viktiga beslut?–?men kanske inte nödvändigtvis jobb eller kompetens?–?flyttas bort från Södertälje och Sverige. Ändå förs ingen politisk debatt om ägandet. Det är lite märkligt.