Hoppa till innehållAftonbladet

Dagens namn: Frans, Frank

Volvo och Scania - en skam för landet

De svenska lastbilsjättarna riskerar böter i mångmiljonklassen. Det är inte mer än rätt, för enligt läckta uppgifter har företagen medvetet försenat miljöförbättringar.

Om uppgifterna - som kommer från EU-kommissionen och publiceras i Financial Times - blir bekräftade är det inte bara pinsamt för Volvo och Scania. Då är det också en skam för miljönationen Sverige.

Enligt Financial Times kom företagen Volvo, Scania, Daimler, Iveco, MAN samt Volvoägda Renault trucks överens redan 1997. Samarbetet ska sedan ha fortsatt till början av 2011.

I 14 års tid drev företagen en kartell där de ska ha kommit överens om "tidpunkter och höjda prisnivåer på införandet av ny utsläppsteknik". Det man sägs ha försökt ta sig runt är EU:s regler om utsläpp av bland annat kväveoxid.

Låt oss stanna vid den där kväveoxiden en stund, den som orsakar försurning i svenska sjöar och vattendrag. Ekosystemen förändras och känsliga arter försvinner.

Utsläppen av kväveoxid orsakar också övergödning som förstör miljön i både mark och vatten. Sjöar drabbas av syrebrist, växter och djur dör. Giftalger tar över och känsliga arter trängs undan.

Konflikten är den gamla vanliga. Bilföretagen vill ha kortsiktiga kvartalsvinster, medan miljön kräver långsiktighet. Lastbilstransporterna bidrar också till klimatförändringarna. Om 50 år kan medeltemperaturen ha stigit med fyra grader och hundra miljoner människor ha drabbats av översvämningar och torka.

Men perspektiven är så olika.

Volvo och Scania -

en skam för landet EU-kommissionen utreder lastbilskartellen. Det är bara EU som kan driva miljöanpassningen av Europas transporter. Sedan är det upp till Volvo och Scania att bestämma om de vill bli ledande inom framtidstekniken.

Eller om de hellre vill tjäna en hacka på att försvara gårdagens smutsiga teknik.

Följ ämnen i artikeln